Denbora-neurriak

Denbora-magnitudea eta -unitateak landuko dira. Adierazitako denbora-unitatearekin erlazionatuz interpretatuko dira zenbakizko zenbait testu eta eguneroko bizitzako objektuak, eta segundo, minutu eta ordu kontzeptuak egun, hil eta urteen barruan kokatuko dira.

Testu-bertsioa

Saioak:

Carme Martinez eta Vimartic Taldea

Ikasgela
Ordenagailuen ikasgela (1x1 / 1x2)

Iraupena:


5/6 saio (bosgarren saioa aukerakoa da)
1. saioa: denbora-unitate nagusiak aurkeztea (1 ordu).
2. saioa: gaian sakontzea eta orduari buruzko jarduerak egitea (1 ordu).
3. saioa: ordu, minutu eta segundoen arteko baliokidetasunak eta transformazioak (1 ordu).
4. saioa: maratoiari buruzko jarduerak egitea (1 ordu).
5. saioa (aukerakoa): bizkortasun-proban denborak hartzea eta baliokidetasunak (1 ordu eta 30 minutu).
6. saioa: sintesi-jarduerak eta ebaluazioa (1 ordu).

Ikasleek eguneroko bizitzako zenbakizko zenbait testu interpretatzen ikasiko dute, horiek denbora-unitateekin erlazionatuz. Hauek landuko ditugu: urteak, hilak, orduak, minutuak eta segundoak.
Ikasleek zenbait denbora-balio konparatuko dituzte, eta behar diren baliokidetasunak egingo dituzte, horiekin ohitzeko eta modu esanguratsuan ikasteko.
 

Lehen Hezkuntza
Hirugarren Zikloa
Matematika

  • Matematika
  • Gorputz-hezkuntza
  • Hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna
  • Matematikarako gaitasuna
  • Informazioa tratatzeko eta teknologia digitala erabiltzeko gaitasuna
  • Ikasten ikasteko gaitasuna
  • Ahozko ulermena
  • Idatzizko ulermena
  • Ahozko adierazpena
  • Teknologiaren eremua
  • Kopurua
  • Aldaketak eta Harremanak, eta Zalantzak
  • Problemak planteatzea eta ebaztea
  • Bizialdi osoko ikaskuntza
  • Testuen zentzu orokorra identifikatzea
  • Testuetatik, proposaturiko helburuak lortzeko informazio aproposak hautatzea
  • Zenbakiei buruzko oinarrizko ezagutza erabiltzea
  • Neurriari eta horren magnitudeei buruzko ezagutza aplikatzea
  • Interpretatzearekin eta datuak antolatzearekin loturiko problema errazak formulatzea eta ebaztea
  • Hainbat problema planteatzea eta ebaztea
  • Ikasten eta pentsatzen ikastea – Arazo zientifiko eta matematikoak
  • Komunikatzen ikastea – Euskara eta Gaztelania
  • Komunikatzen ikastea – Informazioaren teknologiak
  • Pertsona gisa garatzen ikastea – Autonomia pertsonala
  • Matematikak eguneroko bizimoduan duen egitekoa aintzakotzat hartzea
  • Matematika gure kultura osatzen duten zatietako bat den heinean balioztatzea
  • Informazioaren eta komunikazioaren teknologiak era egokian erabiltzea
  • Kalkuluak eta estimazioak segurtasunez eta konfiantzaz egitea
  • Eguneroko bizitzatik, gainerako zientzietatik eta matematikatik bertatik ateratako problemak, bakarka zein taldeka, planteatzea eta ebaztea
  • Ahozko eta idatzizko diskurtsoak ulertzea
  • Ahoz zein idatziz adieraztea
  • Elkarrizketan era egokian aritzea hainbat egoeratan
  • Era ulergarrian irakurtzea
  • Informazioaren eta komunikazioaren teknologiak erabiltzea, arloaren laguntza-baliabide gisa
  • Neurketak zer esan nahi duen eta zertarako balio duen
  • Denbora neurtzeko unitateak
  • Ordu, minutu eta segundoen arteko baliokidetzak
  • Eguneroko bizimoduan lau eragiketetako batek edo gehiagok eragina duten problemak identifikatzea
  • Zenbait magnitude eta neurri-unitate erabiltzea beharrezko duten eguneroko bizitzako problemak ebaztea
  • Matematika-edukiak ulertzen lagungarri izango diren askotariko material didaktikoak erabiltzea
  • Paper-euskarriko testuak eta testu digitalak ulertzea, ikasteko eta informazioa biltzeko
  • Ikasgelako komunikazio-egoeretan parte hartzea, komunikazio-arauak errespetatuz
  • Testuinguru errealetan ohiko neurketa-tresnen eta neurri-unitateen artean egokienak aukeratzea, aldez aurretik estimazioak eginda
  • Ebazteko emandako hainbat problema errazetan, soluzio arrazonagarria aurreikustea eta prozedura matematiko egokienak bilatzea ebazpen-prozesuari ekiteko. Problemak ebazteko erabilitako prozesua modu ordenatu eta argian adieraztea, ahoz zein idatziz

Zenbakizko zenbait testu eta inguruko zenbait objektu denbora-neurriarekiko interpretatzen ikasiko dugu.
Neurri-unitateak ikasiko ditugu, eta horien arteko batzuen (ordu, minutu eta segundoen) artean baliokidetasunak eta konparazioak egingo ditugu.
Etorkizunerako interesgarria eta oso garrantzitsua izango da.


1. Zenbait denbora-unitaterekin harremanetan jartzea (urteetatik segundoraino).
2. Urteekin zerikusia duen igarkizun bat ebaztea.
3. Zoologikoko datuekin lanean; taldeka, ordu, minutu eta segundoen arteko baliokidetasun-taula bat sortuko dugu.
4. Maratoiko denborekin lotutako zenbait galderari erantzungo diogu.
5. (Aukerakoa, maisu/maistrak erabaki beharrekoa) Bizkortasun-proba bat egingo dugu, behar izan den denbora bilduko dugu, jasotako emaitzei buruzko galderak egingo dizkiegu ikaskideei, eta galderak ebatziko ditugu.
6. Sintesi-jarduerak.

Mateabenturak: denbora neurtzea (kolorea)
Komikia, denbora-neurgailuen historiari eta garrantziari buruzkoa, eta egungo denbora-neurriei buruzkoa
Kalkulagailua

Denbora-unitate nagusiak landuko ditugu.
Ikasleak horiek ikasiko ditu, eta zenbait neurgailuren irakurketak egingo ditu. Unitateen arteko baliokidetasunak praktikatuko ditu.
Proposatutako jarduera gehienak talde handian landuko dira lehenbizi, eta ondoren, ikasleek, banaka edo binaka, hainbat motatako jarduerak egin beharko dituzte.
Azken saioan proposatutako sintesi-jarduerak egitea gomendatzen da.
 

 

Benetako zenbait egoera ebatziz hasiko gara, edozein pertsonaren eguneroko bizitzan denbora neurtzeko unitate batekin zerikusia dutenak.
Hortik aurrera, kontzeptuetan eta gaiko elementuetan sakonduko dugu, ebatzi nahi diren zenbait problema, igarkizun eta jarduera aztertuz eta ebatziz.
Amaitzeko, azken ebaluaziorako ariketa bat proposatuko dugu, formatu digitalean edo paperean egina.

Proposamen honek zenbait eredu konbinatzen ditu, eragingarri gisa beti egoera problematiko bat erabiliz.

Batzuetan taldeko azalpenak izango dira, eta irakasleak ikasleen ikaskuntza gidatuko du; beste batzuetan, banaka edo binaka arituko dira lanean, eta besteetan, informazioa bilatuko dute.

Bosgarren saioa aukerakoa da, eta ikasleek bizkortasun-zirkuitu bat egiteko behar izan diren denbora errealak bilduko dituzte. Ondoren, egindako denborei buruzko galdera batzuk ebatzi beharko dituzte.

Azkenik, seigarren saio batean, ikasitakoa finkatzeko baliagarriak izango diren sintesia eta banakako jokoa egingo dira, jarduera interaktiboen bidez edo paperean.

Mateabenturak: denbora neurtzea (kolorea)
Komikia, denbora-neurgailuen historiari eta garrantziari buruzkoa, eta egungo denbora-neurriei buruzkoa
Tutorialtxoa: Kalk: formula sinpleak sortzea
Kalkulagailua

Material osagarria:

  • Denbora-neurriak (altxorra harrapatzea)
  • Denbora (laguntza digitaleko sorta)
  • Denbora (laguntza arineko sekuentzia)
  • Mateabenturak: denbora neurtzea (kolorea)
  • Kalk erabiliz formula sinpleak sortzeko bideo-tutoriala lagungarria izango zaizu saio bakoitza kuantitatiboki ebaluatzeko kalkulu-orriak egiteko.

 

Proposameneko fitxategiak
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Ebaluazio-orientabideak
Proposamena kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Proposamena kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Material osagarria
Indartzekoa
Mateabenturak: denbora neurtzea (kolorea)
Kalkulagailua
Mateabenturak: denbora neurtzea (kolorea)
Tutorialtxoa: Kalk: formula sinpleak sortzea
Kalkulagailua
Saioko fitxategiak: 1. Denboraren balioa gure bizitzan
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Jarduerako kontzeptuak 1. saioa (PDF)
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak eta horien definizioak
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Baliokidetasun-taula zuria
Baliokidetasun-taularen soluzio-orria
Jarduerako kontzeptuak 1. saioa (PDF)
Jarduerako kontzeptuak 1. saioaren soluzio-orria
Denbora-unitateen kontzeptuak eta baliokidetasunak
Denbora neurtzen - Egoera problematikoak
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Lurraren biraketa-higidura (1 egun)
Lurraren translazio-higidura (1 urte)
Ilargiaren faseak (ilargi-hilabetea)
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak eta horien definizioak
Saioko fitxategiak: 2. Zer ordu da Brasilen?
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Nazioarteko erlojua
Planisferioa
Denbora-problemak
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Denbora-problemak
Planisferioa
Planisferioaren soluzio-orria
Denbora-problemen soluzio-orria
Lurreko ordu-eremuak
Nazioarteko txata
Material osagarria
Indartzekoa
Tutorialtxoa: Google Maps: hiri baten GMTa eskuratu
Sakontzekoa
Tutorialtxoa: GoogleMaps: hiri bat aurkitzea
Saioko fitxategiak: 3. Zoologikora bisita
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Baliokidetasun-taula
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak eta horien definizioak
Denbora irakurtzea
Denbora irakurtzea - Zenbat minutu geratzen dira …t(z)eko?
Paseo bat zoologikoan
Ordena itzazu handienetik txikienera - Denbora neurtzeko unitateak
Ordena itzazu txikienetik handienera - Denbora neurtzeko unitateak
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Baliokidetasun-taula
Baliokidetasun-taularen soluzio-orria
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak
Denbora neurtzeko unitateen arteko baliokidetasunak eta horien definizioak
Denbora irakurtzea
Denbora irakurtzea - Inprimagarria
Denbora irakurtzea - Zenbat minutu geratzen dira …t(z)eko?
Denbora irakurtzea - Zenbat minutu geratzen dira …t(z)eko? - Inprimagarria
Paseo bat zoologikoan - Soluzio-orria
Paseo bat zoologikoan
Ordena itzazu handienetik txikienera - Denbora neurtzeko unitateak
Ordena itzazu txikienetik handienera - Denbora neurtzeko unitateak
Material osagarria
Indartzekoa
Erloju analogikoa eta digitala
Denbora-neurrien bihurgailua
Analogikoa ala digitala?
Denbora-neurrien bihurgailua - trinkoa
Sakontzekoa
Denbora-neurriak bihurtzeko jarduera
Denbora-neurrien bihurgailua
Saioko fitxategiak: 4. Maratoian irtengo gara!
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Maratoiari buruzko galdera sorta
Bartzelonako maratoia
Kanaria Handiko maratoia
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Maratoiari buruzko galdera sorta
Maratoiari buruzko galdera sortaren soluzio-orria
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Maratoia (Wikipedia)
Tutorialtxoa: Google: bilaketa aurreratua
Tutorialtxoa: Google: bilaketa bat egin
Saioko fitxategiak: 5. Bizkortasuna, neurria eta denbora
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Denborei buruzko galdera sorta. Bizkortasun-proba
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Denborak biltzeko taula
Denborei buruzko galdera sorta. Bizkortasun-proba
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Irabazi kronometroari: kalkuluak
Saioko fitxategiak: 6. Ikasitakoa egiaztatzen
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Ebaluazio-jarduerak
Ebaluazio-jardueren soluzio-orria
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa