Dimentsio biko mundua: irudi geometrikoak

 Argazkiak eta inguruko objektu errealak erabiliz identifikatuko dituzte ikasleek irudi lauak, eta haien propietateak eta elementuak (aldea, erpina, angelua, diagonala, perimetroa) deskribatuko dituzte.

Alde kopuruaren arabera sailkatuko dituzte poligonoak. Zenbait irudiren perimetroa, eta zirkunferentziaren luzera definitu eta kalkulatuko dute. Irudi erregularrak eraikiko dituzte, doitasunezko tresnak erabiliz: erregela eta konpasa.

Testu-bertsioa

Saioak:

Núria Moradell eta Vimartic Taldea

Talde handia

Ikasgela
Ordenagailuen ikasgela (1x1 / 1x2)

Iraupena:

1. saioa: Gaiari buruzko aurretiko ezagutzak finkatu. Irudi lauak identifikatu eta haien elementuak azaldu. ADean naturan eta artean dauden irudi lauen irudiak erakutsi (1 ordu).

2. saioa: Eskola inguruan eta kanpoaldean irudi lauak bilatu eta argazkiak atera. Talde-lana (1 ordu).

3. saioa: Aurkezpen-editore batekin, aurreko saioan hartutako irudiak erabiliz, dokumentu bat sortu, eta haien ezaugarriak deskribatu. Talde-lana (1,5 ordu).

4. saioa: Zenbait irudi geometrikoren perimetroa identifikatu eta kalkulatu. Zirkunferentziaren luzera kalkulatu (1 ordu).

5. saioa: Erregela eta konpasa erabiliz irudi erregularrak eraiki, eta haien perimetroa kalkulatu (2 ordu).

 

 Irakasleak beharrezko kontzeptu geometrikoak aurkeztuko ditu, ikasleek edukiak errazago uler ditzaten.

Poligonoak, triangeluak eta laukiak aztertuko dira, ingurunea behatuz, eta ikasitako ezagutzak elementuak, erlazioak eta propietateak identifikatzeko erabiliz.

Ikasleek, talde txikitan banatuta, eskola-espazioetan eta, agian, haren inguruan agertzen diren irudiak bilatu eta argazkiak aterako dituzte.

Gero, sailkatu eta deskribatu egin beharko dituzte, matematika-hizkuntza egokia erabiliz. Aurkezpen-editore batekin egingo dute euren lana.

Aplikazio interaktibo batez aurkeztuko dira perimetro kontzeptua, eta zenbait irudiren perimetroa kalkulatzeko formula; baita zirkunferentziaren luzerarena ere.

Ikasleak perimetroei buruzko ariketak ebatziko ditu, horiek bizkorrago kalkulatzeko.

Irakasleak ikasleen lana gainbegiratuko du, eta kontzeptuak nola eskuratzen dituzten egiaztatuko du.

Azkenik, zirkunferentzia batean inskribatutako poligono erregularrak eraikiko dituzte, erregela eta konpasa erabiliz.

Ondoriozko irudien neurketa batzuk egingo dituzte, eta lortutako datuekin taula bat beteko dute.

Lehen Hezkuntza
Hirugarren Zikloa
Bosgarrena
Matematika

  • Matematika
  • Matematikarako gaitasuna
  • Informazioa tratatzeko eta teknologia digitala erabiltzeko gaitasuna
  • Kopurua
  • Espazioa eta forma
  • Aldaketak eta Harremanak, eta Zalantzak
  • Problemak planteatzea eta ebaztea
  • Teknologiaren eremua
  • Bizialdi osoko ikaskuntza
  • Zenbaki arruntekin kalkuluak egitea, esanahia eta oinarrizko eragiketak erabiliz
  • Neurriari eta horren magnitudeei buruzko ezagutza aplikatzea
  • Oinarrizko geometria-nozioak eta irudikapen espazialerako sistemak erabiltzea
  • Forma eta erlazio geometrikoen ezagutza erabiltzea
  • Interpretatzearekin eta datuak antolatzearekin loturiko problema errazak formulatzea eta ebaztea
  • Hainbat problema planteatzea eta ebaztea
  • Problema-egoera irekiak, matematika-ikerketak eta lan-proiektu txikiak ebaztea
  • IKTak erabiltzea, zenbakizko informazioa prozesatzeko
  • Sortzaileak izatea eta berritzea
  • Ikasten eta pentsatzen ikastea – Arazo zientifiko eta matematikoak
  • Komunikatzen ikastea – Informazioaren teknologiak
  • Elkarrekin bizitzen ikastea – Talde-jarduerak
  • Matematikak eguneroko bizimoduan duen egitekoa aintzakotzat hartzea
  • Informazioaren eta komunikazioaren teknologiak era egokian erabiltzea
  • Hizkuntza naturalaren eta matematika-hizkuntzaren elementuak erabilita arrazoitzea eta argudioak ematea
  • Kalkuluak eta estimazioak segurtasunez eta konfiantzaz egitea
  • Natura- eta kultura-inguruneko forma geometrikoak identifikatzea
  • Eguneroko bizitzatik, gainerako zientzietatik eta matematikatik bertatik ateratako problemak, bakarka zein taldeka, planteatzea eta ebaztea
  • Kalkuluak idatziz egiteko estrategiak
  • Neurketak zer esan nahi duen eta zertarako balio duen
  • Irudiak neurtzeko estrategiak garatzea
  • Matematika-edukiak ulertzen lagungarri izango diren askotariko material didaktikoak erabiltzea
  • Kalkulagailua
  • Bizitzako egoerak, mezuak eta gertaerak interpretatzea eta deskribatzea, horretarako oinarrizko hiztegi geometrikoa erabilita
  • Irudien perimetro eta azalera kontzeptuak aplikatzea, kalkuluak egiteko
  • Matematika-jardueran interesa izatea
  • Matematika-lanak ordenatuta aurkeztea
  • Matematika-jarduerak egitean bere buruarengan konfiantza izatea
  • Matematika-edukiak eta eguneroko bizitza lotzea eta bizitzan aplikatzean autonomo izatea

 Proposamen didaktiko honetan, gure inguruko irudi lauak identifikatuko ditugu.

Haien elementuak, erlazioak eta propietateak zeintzuk diren ikasiko dugu, horiek doitasunez deskribatzeko, eta zenbait irizpide geometrikoren arabera sailkatzeko.

Inguruan ditugun objektuen formak behatuko ditugu, eta ikasten ari garen edukiak erakusten dituzten irudi adierazgarriak hartuko ditugu. Material horrekin, aurkezpen bat egingo dugu.

Zenbait irudiren perimetroa identifikatuko dugu, eta hori kalkulatzen ikasiko dugu, poligono erregularrak edo irregularrak diren. Konparatu, eta perimetroak kalkulatzeko formula batzuk ezar daitezkeen ondorioztatuko dugu.

Azkenik, irudi erregularrak eraikiko ditugu, marrazteko doitasunezko tresnak erabiliz, hala nola erregela eta konpasa. Horiek egiteko behar diren jarraibideei jarraituko diegu, aurkezpen animatu baten bidez.

Ondoriozko irudiak neurtuko ditugu, eta lortutako datuak konparatuko ditugu, egon daitezkeen erlazioak ezartzeko.


Kontzeptuak ikastea.

Poligono, triangelu, lauki, horien elementuekin eta sailkapenarekin lotutako ariketak ebaztea.

Bertako ingurunea behatzea eta irudiak hartzea.

Aurkezpen bat egitea.

Perimetroak identifikatzea eta kalkulatzea.

Irudiak erregela eta konpasa erabiliz eraikitzea, jarraibideak interpretatuz.

Sortutako irudien neurketak eta kalkuluak egitea.

Poligono baten atalak identifikatzeko jarduera
Poligonoak sailkatzeko jarduera: erregularrak edo irregularrak
Ebaluazio-orientabideak

- Ordenagailua

- Arbel digitala

- Irudi-editorea

- Aurkezpen-editorea

 Erregela, konpasa, argazki-kamera

Mateabenturak: Irudi lauak (kolorea)
Irudi lauen historiari eta garrantziari buruzko komikia (bi dimentsio)

Mateabenturekin, geometriari buruz gehiago ikasiko duzu, lagun oso interesgarri batzuen eskutik.

Oraingoan, ikasleek, sei saiotan, gure inguruko eguneroko elementuetan ikus daitezkeen irudiak aztertuko dituzte:

- Horien elementuak eta izendapena analizatuz.

- Irudien sailkapena zenbait irizpideren arabera ikasiz.

- Materiala bilduz, hori deskribatzeko eta aurkezteko.

- Perimetroak kalkulatuz.

Halaber, irudi erregularrak eraikiko dituzte marrazteko tresnekin, jarraitu beharreko prozedurari buruzko jarraibide bizidunei jarraituz.

Ondoriozko irudien neurketa batzuk egingo dituzte.

Garrantzitsua da kontuan izatea gai hau lantzeko sakontasuna eta lan kopurua taldearen arabera alda daitekeela, eta talde beraren barruan ere alda daiteke; hortaz, ikasle azkarrenei edo talde osoari, ikaskuntza-erritmoak aukera ematen badu, kontsigna osagarriak emateko materiala eskaintzen dizugu.

 

Proposamen honek zenbait metodologia didaktiko konbinatzen ditu.

Lehen saioan, oinarrizko kontzeptuak aurkeztuko dira, maisuak edo andereñoak gidatutako eta zuzendutako parte-hartzearen bidez.

Bigarrenean eta hirugarrenean, taldeetan lan egingo da, jarduera ebazteko beharrezko trebetasunak aplikatuz.

Laugarrenean, banakako lana sustatuko da, ariketa interaktiboak ebatziz.

Irakasleak saioa zuzendu eta gidatuko du, oinarrizko kontzeptuak eskuratu, eta zalantzak argi ditzaten.

Bosgarren saioan, testu irakasgarriak ulertzea, eta doitasunezko tresnak (erregela eta konpasa, esaterako) erabiltzeko trebetasuna garatzea sustatuko dira.

 -Norberak zuzentzeko ariketak: poligonoak, elementuak eta sailkapena.

-Lantaldeek egindako aurkezpenak berrikustea.

-Norberak zuzentzeko perimetro-ariketak.

-Irudien azken lanketa.

IRUDI LAUEN glosarioa (bertsio pertsonalizagarria)
IRUDI LAUEN glosarioa
Real Academia de la Lengua Española-tik ateratako definizio-zerrenda
Poligono baten atalak identifikatzeko jarduera
Poligonoak sailkatzeko jarduera: erregularrak edo irregularrak
Proposamena kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Proposamena kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak

Baliabide hauek dituzu:

• Irudi geometrikoei buruzko glosarioa, DOC eta PDF formatuan.
• Poligono baten elementuak seinalatzeko jarduera interaktiboa.
• Poligonoak erregular eta irregular gisa sailkatzeko jarduera interaktiboa.

Mateabenturak: Irudi lauak (kolorea)
Irudi lauen historiari eta garrantziari buruzko komikia (bi dimentsio)
Tutorialtxoa: Kalk: formula sinpleak sortzea

Material osagarrien artean, hauek dituzu:

  • Altxorra harrapatzea: Irudi lauak
  • Laguntza digitaleko txosten bat eta laguntza arineko sekuentzia bat
  • Formulak kalkulu-orri batean nola sortu erakusten duen tutorialtxo bat

Mateabenturekin, gaiaren sarrera bat izango duzu, koloretan edo zuri-beltzean proiektatu edo inprimatu dezakezun istoriotxo baten bidez.

Mateabentura bizidunak motibazio interesgarria izango dira edukiak arakatzen hasterakoan.

Proposameneko fitxategiak
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Poligono baten atalak identifikatzeko jarduera
Poligonoak sailkatzeko jarduera: erregularrak edo irregularrak
Ebaluazio-orientabideak
IRUDI LAUEN glosarioa (bertsio pertsonalizagarria)
IRUDI LAUEN glosarioa
Poligono baten atalak identifikatzeko jarduera
Poligonoak sailkatzeko jarduera: erregularrak edo irregularrak
Proposamena kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Proposamena kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Material osagarria
Indartzekoa
Mateabenturak: Irudi lauak (kolorea)
Mateabenturak: Irudi lauak (kolorea)
Tutorialtxoa: Kalk: formula sinpleak sortzea
Saioko fitxategiak: 1. Irudi geometrikoak. Aurkezpena
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Poligonoak sailkatzeko jarduera: erregularrak edo irregularrak
Poligono baten atalak identifikatzeko jarduera
Poligonoen sailkapena
Zirkunferentzia eta haren elementuak
Poligonoak
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Zenbat irudi ikusten dituzu?
Bilatuko al dituzu irudi honetan dauden poligonoak?
Zenbat irudi ikusten dituzu?
Bilatuko al dituzu irudi honetan dauden poligonoak?
Mapa kontzeptuala: poligonoak (ES)
Tutorialtxoa: Gimp: Irudiak marraztu
Saioko fitxategiak: 2. Gure inguruko irudi lauak
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Talde-lanaren gidoia
Tutorialtxoa: Artxiboak kameratik PCra transferitzea
Material osagarria
Indartzekoa
Quantum doktorea mundu laua bisitatzen
Sakontzekoa
Marra, irudi eta gorputz geometrikoen arteko aldea
Lehen hezkuntzako geometria
Quantum doktorea mundu laua bisitatzen
Tutorialtxoa: Artxiboak kameratik PCra transferitzea
Tutorialtxoa: Googlen irudiak bilatzea
Tutorialtxoa: Wikimedia Commons-ekin irudiak bilatzea
Saioko fitxategiak: 3. Irudiak aurkeztea
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Material osagarria
Indartzekoa
Tutorialtxoa: Artxiboak kameratik PCra transferitzea
Tutorialtxoa: Impress: aurkezpen bat sortzea
Tutorialtxoa: Gimp: irudi baten tamaina moztea eta aldatzea
Tutorialtxoa: Impress: lerroak, irudiak, marrazkiak txertatzea
Tutorialtxoa: Impress: irudiei marrak gehitzea
Sakontzekoa
Tutorialtxoa: Impress: aurkezpen bat sortzea
Tutorialtxoa: Artxiboak kameratik PCra transferitzea
Tutorialtxoa: Gimp eskuratzea eta instalatzea
Tutorialtxoa: Impress: aurkezpen bat sortzea
Tutorialtxoa: Gimp: irudi baten tamaina moztea eta aldatzea
Tutorialtxoa: Impress: lerroak, irudiak, marrazkiak txertatzea
Tutorialtxoa: Impressen tutoriala: hondoa aldatzea eta titulu bat animatu
Tutorialtxoa: OpenOffice: eskuratzea eta instalatzea
Saioko fitxategiak: 4. Perimetroak kalkulatzea
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
lan-fitxa
Kalkula ezazu perimetroa
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Material osagarria
Indartzekoa
Tutorialtxoa: Writer: programa ireki, dokumentuak editatu eta gorde
Sakontzekoa
Pi zenbakia eta zirkunferentziaren luzera
Pi zenbakia
lan-fitxa
lan-fitxa SOLUZIO ORRIAK
Tutorialtxoa: Writer: programa irekitzea, dokumentuak editatzea eta gordetzea
Tutorialtxoa: OpenOffice: eskuratzea eta instalatzea
Proba objektiboa
Proba objektiboa
Saioko fitxategiak: 5. Irudiak eraikitzea
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Karratu bat marrazten
Triangelu bat marrazten
Dekagono bat marrazten
Heptagono bat marrazten
Hexagono bat marrazten
Oktogono bat marrazten
Pentagono bat marrazten
Pentagono bat marrazten
Oktogono bat marrazten
Hexagono bat marrazten
Heptagono bat marrazten
Dekagono bat marrazten
Karratu bat marrazten
Triangelu bat marrazten
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak
Poligonoen neurriak erregistratzeko fitxa
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Tutorialtxoa: Gimp eskuratzea eta instalatzea
Tutorialtxoa: Writer: taulak sortzea
Tutorialtxoa: Gimp: irudiak marraztea
Tutorialtxoa: OpenOffice: eskuratzea eta instalatzea