Edukiera- eta masa-neurriak

Ikasleek, objektuen bidez, edukiera eta masa neurtzeko unitateak ezagutuko dituzte.
Eguneroko objektuen inguruko estimazioak eta neurketak egingo dituzte.
Emaitzak jasotzeko taula bat sortuko dute eta jarduera elkarreragileak egingo dituzte.
Gaiaren testuingurua ikaslearen inguruan dauden objektu neurgarri solidoak zein likidoak ikusiz aurkeztuko dugu.
  

Testu-bertsioa

Saioak:

Fran Cantó eta Vimartic taldea

Talde handia

Ikasgela
Ordenagailuen ikasgela (1x1 / 1x2)

Txikia

Iraupena:

1. saioa: Ikasleek gaiaren inguruan dituzten aurretiko ezagutzak berreskuratuko ditugu ondoren gaia lantzen hasteko: masa eta haren unitateak. Ikasgelan eskura ditugun objektuen masaren inguruko estimazioak egitea. Neurri-unitateen gaineko azalpenak ematea arbel digitaleko aurkezpenaren bidez. Baskula bat erabiltzea gure inguruko objektuen masa neurtzeko. Neurri-unitateetarako taula bat egitea lehen lortutako emaitzekin (1 ordu).
2. saioa: masa-neurketak azoka birtualean. Jarduerak, bihurketak eta problemak ebaztea txostentxo batean (1 ordu).
3. saioa: Ikasleek gaiaren inguruan dituzten aurretiko ezagutzak berreskuratuko ditugu ondoren gaia lantzen hasteko: edukiera eta haren unitateak. Ikasgelan eskura ditugun edo etxetik ekarritako objektuen edukieraren inguruko estimazioak egitea. Neurri-unitateen gaineko azalpenak ematea arbel digitaleko aurkezpenaren bidez. Estimazioak egiaztatzea ontzi graduatuekin (1 ordu).
4. saioa: zuku exotikoak egiteko modu birtuala. Bateratze-lana, eta aurretik lortutako emaitzekin taula bat, egitea. Problemak eta bihurketak egitea txostentxo batean (1 ordu).
5. saioa: hainbat ariketa ebaztea, txostentxoan ezarri eta landutako helburuak egiaztatu eta ebaluatzeko. "Ikasgela bakoitzarentzat askari bat" jarduerarekin konbina daiteke. Ikasle bakoitzak hainbat produktu erostea azoka birtualean (1 ordu).
6. saioa; saio osagarria: euri-neurgailu bat sortzea. Jarduera honek ingurunearen ezagueran sakontzeko garrantzi handiko kontzeptu matematikoak lantzeko balio du.
 

Edukiera- eta masa-neurriak testuinguru-azalpen baten bidez landuko ditugu eta praktikan jarriko ditugu neurketa batzuen bidez: lehenik, inguruko objektuen eta eskura ditugun likidoen estimazioak ohikoak ez diren objektuekin egingo ditugu (edalontzia, pitxerra) eta ondoren, ohiko objektuak erabiliko ditugu (baskula, ontzi graduatuak). Inguruko objektuekin hasiko gara eta neurtzen zailagoak diren objektuekin amaituko dugu. Erosketak egingo dituzte azoka elkarreragile birtual batean, edo, irakasleak hala nahi badu, erosketa horiek ikasgelako objektuen bidez egin daitezke. Euri-neurgailu bat sortuko dugu bizi garen inguruneko euri-kantitatea neurtzeko, eta ondoren, emaitzak konparatzeko taula bat sortuko dugu. Jarduera hori non egin, ikasgelan edo etxean, irakasleak erabakiko du. Neurrien problemak ebatzi eta bihurketak egingo dituzte (kilogramo, gramo, litro eta zentilitro). Oso komenigarria da ikasleen lana etengabe berrikustea eta azaldutako kontzeptuak bereganatzen ari direla egiaztatzea.

Lehen Hezkuntza
Hirugarren Zikloa
Bosgarrena
Matematika

  • Matematika
  • Matematikarako gaitasuna
  • Informazioa tratatzeko eta teknologia digitala erabiltzeko gaitasuna
  • Ikasten ikasteko gaitasuna
  • Kopurua
  • Problemak planteatzea eta ebaztea
  • Teknologiaren eremua
  • Bizialdi osoko ikaskuntza
  • Zenbakiei buruzko oinarrizko ezagutza erabiltzea
  • Zenbaki arruntekin kalkuluak egitea, esanahia eta oinarrizko eragiketak erabiliz
  • Neurriari eta horren magnitudeei buruzko ezagutza aplikatzea
  • Hainbat problema planteatzea eta ebaztea
  • Problema-egoera irekiak, matematika-ikerketak eta lan-proiektu txikiak ebaztea
  • IKTak erabiltzea, zenbakizko informazioa prozesatzeko
  • Ikasten eta pentsatzen ikastea – Arazo zientifiko eta matematikoak
  • Komunikatzen ikastea – Informazioaren teknologiak
  • Pertsona-mailan garatzen ikastea - Autoezagutza
  • Matematikak eguneroko bizimoduan duen egitekoa aintzakotzat hartzea
  • Matematika gure kultura osatzen duten zatietako bat den heinean balioztatzea
  • Informazioaren eta komunikazioaren teknologiak era egokian erabiltzea
  • Hizkuntza naturalaren eta matematika-hizkuntzaren elementuak erabilita arrazoitzea eta argudioak ematea
  • Kalkuluak eta estimazioak segurtasunez eta konfiantzaz egitea
  • Ezagutza matematikoa erabiltzea informazioak eta mezuak ulertzeko, balioesteko eta sortzeko
  • Eguneroko bizitzatik, gainerako zientzietatik eta matematikatik bertatik ateratako problemak, bakarka zein taldeka, planteatzea eta ebaztea
  • Elkarrizketan era egokian aritzea hainbat egoeratan
  • Jarrera positiboa eta ikasteko nork bere gaitasunarekiko konfiantzazkoa agertzea, komunikatzeko gaitasuna hobetzeko
  • Zenbaki arruntak, osoak, hamartarrak eta frakzionarioak eguneroko bizimoduan
  • Zenbakizko testuak interpretatzea
  • Zenbaki arruntak eta hamartarrak osatzeko arauak eta posizio-balioa
  • Zatiak ehunekoen bidez adieraztea
  • Zenbakien ordenamendua
  • Kalkulu errazak ulertzeko eta egiteko oinarrizko estrategiak
  • Kalkuluak idatziz egiteko estrategiak
  • Neurketak zer esan nahi duen eta zertarako balio duen
  • Irudiak neurtzeko estrategiak garatzea
  • Objektuen eta espazioen luzera, azalera, pisu eta edukieren estimazioa
  • Informazio-unitateak
  • Eguneroko bizimoduan lau eragiketetako batek edo gehiagok eragina duten problemak identifikatzea
  • Zenbait magnitude eta neurri-unitate erabiltzea beharrezko duten eguneroko bizitzako problemak ebaztea
  • Eguneroko bizimoduko problemak ebaztea, nork bere estrategiak eta zenbakien arteko erlazioak erabilita
  • Matematika-edukiak ulertzen lagungarri izango diren askotariko material didaktikoak erabiltzea
  • Kalkulagailua
  • Lankidetasun eta errespetuzko jarrera
  • Ikasitakoa gordetzeko, memorizatzeko eta berrikusteko zenbait baliabide erabiltzea, gero eta modu autonomoagoan
  • Zehatz adierazten ditu luzera-, azalera-, pisu/masa-, edukiera- eta denbora-unitateak, zein moneta-sistemarenak
  • Ardura zaio matematika-jarduera
  • Ardura zaio matematika-lanak txukun eta ordenatuta aurkeztea
  • Bere buruan konfiantza du matematika-jarduerak egiterakoan
  • Erakusten du autonomia matematika-edukiak eguneroko bizitzan aplikatzean, eta gai da haien arteko erlazioa ezartzeko
  • Laguntza eta argibideak eskatzen ditu
  • Balioesten du zer aurrerapen egin duen, eta identifikatzen ditu hobeto ikasten laguntzen dioten baliabide eta estrategia batzuk
  • Onartzen du errakuntza ikasteko prozesuaren zatitzat

Gure inguruan ditugun objektuak eta likidoak neur ditzakegula ikusiko dugu. Erabiltzen diren neurketa-unitateak zein diren ikasiko dugu. Hainbat objektu eta likidoren estimazioak eta neurketak ikertu eta egingo ditugu. Halaber, azoka birtual batean erosketak egingo ditugu eta zuku exotiko erakargarriak sortuko ditugu. 
  


- Inguruko hainbat objektu neurgarri aukeratzen hastea.
- Edukiera eta masa: unitateen sailkapena eta taula.
- Azoka birtual batean parte hartzea.
- Zuku exotikoak egitea ingurune birtual batean.
- Euri-neurgailu bat sortzea.
- Sintesi-jarduerak.

Ebaluaziorako orientabideak (Edukiera eta masa)

- Ordenagailua
- Arbel digitala

Mateabenturak: edukiera eta masa (koloretan)
Edukiera eta masa neurtzeko unitateen historiari eta garrantziari buruzko komikia.
Mateabenturak: Sistema Metriko Hamartarra (koloretan)
Sistema Metriko Hamartarraren jatorriari eta garrantziari buruzko komikia.

Gaia talde handian aurkeztea. Gaia talde txikitan edo bikoteka lantzea. Sintesia banakako jarduera interaktiboekin.
 

       
  • Ingurunea gehiago ezagutuko dugu eta jada badakitena gogorarazi eta berrikusiko dugu azalpen gidatua eginez.
  • Hori egin ostean, gaiaren kontzeptu eta elementuetan sakonduko dugu gorputz solido zein likidoen neurketa eginez.
  • Amaitzeko, jarduera interaktiboak dituzten sintesi-jarduera batzuekin amaitzea proposatzen dizugu.

 

Gaia lantzen hasteko, ikasleek behaketa eta aurkikuntza landuko dute irakasleak gidatuta. Unitatearen oinarrizko kontzeptuak azalduko dira.
Ondoren, objektuak hartuko dira jardueran aurrera egin ahala haien edukiera eta masa neurtzeko. Halaber, ezagutza horiek eguneroko bizitzan aplikatzeak duen garrantzia azpimarratuko da azoka birtualean erosketa batzuk eginez.
Azkenik, azken sintesi-saioa eta banakako jolasa egingo dira jarduera interaktiboekin, ikaskuntza indartzeko oso baliagarriak baitira. 
 

Jarduera interaktiboak problema modura eta haiek paperean biltzen dituen formularioa.
 

Proposamena kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa)
Proposamena kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa)
Aurkezpena masa
Aurkezpena edukiera

 Baliabide orokorrak

  • Landu behar diren kontzeptuen aurkezpena.
  • Ebaluazio kualitatibo eta kuantitatiborako orientabideak.
Mateabenturak: edukiera eta masa (koloretan)
Edukiera eta masa neurtzeko unitateen historiari eta garrantziari buruzko komikia.
Mateabenturak: Sistema Metriko Hamartarra (koloretan)
Sistema Metriko Hamartarraren jatorriari eta garrantziari buruzko komikia.
Proposameneko fitxategiak
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Ebaluaziorako orientabideak (Edukiera eta masa)
Proposamena kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa)
Proposamena kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa)
Aurkezpena masa
Aurkezpena edukiera
Material osagarria
Indartzekoa
Mateabenturak: edukiera eta masa (koloretan)
Mateabenturak: Sistema Metriko Hamartarra (koloretan)
Mateabenturak: edukiera eta masa (koloretan)
Mateabenturak: Sistema Metriko Hamartarra (koloretan)
Saioko fitxategiak: 1. Masa-unitateak
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Datu-fitxa
Irudiak masekin
Masa-unitateen laburdura
Ordenatu masa-unitateak
Masa neurtuko dugu
Irudiak masekin
Datu-fitxa
Aurkezpena masa
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 1)
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 1)
Masa-terminoen glosarioa
Masa neurtuko dugu
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Problema sorta. Masa
Problema sorta. Masa
Problema sortaren soluzio-orria: Masa
Tutorialtxoa: Impress: aurkezpena ikustea
Tutorialtxoa: Impress: Lerroak, irudiak, marrazkiak txertatzea
Saioko fitxategiak: 2. Azoka birtuala
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Problema sorta. Masa
Azoka
Sukaldariak gara (Azoka II)
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 2)
Problema sortaren soluzio-orria: Masa
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 2)
Problema sorta. Masa
Masa- eta edukiera-unitateak - Jclic
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Saioko fitxategiak: 3. Edukiera-unitateak
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Irudiak edukierak
Talde-fitxa
Edukiera jasotzeko taula
Edukiera-unitateen laburdura
Ordenatu edukiera-unitateak
Bolumena ala edukiera?
Ontziak
Aurkezpena edukiera
Irudiak edukierak
Edukiera jasotzeko taula
Talde-fitxa
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 3)
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 3)
Edukiera-terminoen glosarioa
Bolumena ala edukiera?
Ontziak
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Euri-neurgailu bat sortzea
Saioko fitxategiak: 4. Zuku exotikoak
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Problema eta bihurketa sorta. Edukiera
"Zukua" zuku-denda - Fruta-zukua egingo dugu
"Zukua" zuku-denda - Lau pertsonentzako fruta-zukua egingo dugu
"Zukua" zuku-denda - Bezeroentzako fruta-zukua egingo dugu
Masa- eta edukiera-unitateak - Jclic
Problema eta bihurketa sorta. Edukiera
Problema eta bihurketa sortaren soluzio-orria. Edukiera
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 4)
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 4)
"Zukua" zuku-denda - Bezeroentzako fruta-zukua egingo dugu
"Zukua" zuku-denda - Lau pertsonentzako fruta-zukua egingo dugu
"Zukua" zuku-denda - Fruta-zukua egingo dugu
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Saioko fitxategiak: 5. Egiazta dezagun ikasitakoa
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Sintesi-jarduera
Masa- eta edukiera-unitateak - Jclic
Sintesi-jarduera
Sintesi-jardueraren soluzio-orria
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 5)
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 5)
Masa- eta edukiera-unitateak - Jclic
Material osagarria
Indartzekoa
Sakontzekoa
Saioko fitxategiak: 6. Saio osagarria: Euri-neurgailua
IkasleaIrakaslea
Baliabide orokorrak
Talde-fitxa
Datuak jasotzeko taula. Prezipitazioak
Euri-neurgailu bat sortzea
Eraiki eta erabili euri-neurgailua prezipitazioa neurtzeko
Datuak jasotzeko taula. Prezipitazioak
Talde-fitxa
Saioa kualitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 6)
Saioa kuantitatiboki ebaluatzeko orientabideak. (Edukiera eta masa 6)
Material osagarria
Indartzekoa
Euri-neurgailu bat sortzea
Sakontzekoa
Meteorologia-tresnak