Dagoeneko, irakasgai honetako gaiak garatzeko baliabide asko dago eskuragarri. Lan honetan, beste lerrabide bat eskaini nahi dugu, ikerketan oinarritutako ikasketa (Inquiry based learning) bultzatuz, baina irakasleak gidatua uneoro, aurkikuntza hutsaren bidezko ikasketaren ikuspegi bakuna alde batera utzita, eta argudiatzea eta pentsamendu kritikoa bultzatuko duten jardueretan arreta jarrita.
Oso garrantzitsua da azpimarratzea oinarrizko ezagutza ezinbestekoa dela ikerketan oinarritutako erronka bati heltzeko. Ikerketa-jarduerak eskatzen duen pentsamendua (hipotesiak egitea, esperimentazioa planifikatzea, emaitzak interpretatzea, ondorioak argudiatzea, etab.) ezin da gauzatu aldez aurretik behar diren ezagutzak izan gabe. Irakasleen lana, ezagutzak modu aktiboan eraikitzeari dagokionez (zuzeneko heziketa, kontzeptuen azalpena, adibideak, orientazioak, trebakuntza, etab.), beharrezkoa da erronken bidezko ikaskuntza-teknikek ikaskuntza sakona eragin ahal izateko.
Ikasgelan 24 saio egiteko materiala dago, baina ikerketa batzuk curriculumaren azken eduki-blokerako balio dezakete, proiektu zientifiko bat egiteko blokerako, hain zuzen.
Edukien bloke honetarako proposatutako zereginak eta jarduerak honako hauek dira:
Materiaren propietateak
Bi zeregin ditu:
- Materiaren egoera guztiek propietate berberak dituzte? Esperimentu erraz batzuen bidez, ikasleek solido, likido eta gasen oinarrizko propietateak aztertzen dituzte. 1 saio.
- Flotatu egiten du ala hondoratu egiten da? Simulazio baten bidez, ikasleei zientzialari gisa lan egiteko aukera ematen diegu, hainbat aldagairen bidez kontrolatutako esperientziak eginez eta funtsezko galderen bidez gidatutako ondorioak lortuz. Horrela, materia, masa, bolumena, dentsitatea eta flotazioa kontzeptuak bistaratu, pentsatu eta erlazionatuko ditu. 1 saio.
Agregazio egoerak eta teoria zinetikoa
Hiru zeregin ditu:
- Materia barrutik. Materiaren agregazio-egoerak eta teoria zinetikoa laborategiko esperientzia txiki baten eta bi simulazioren bidez egitea eta lantzea proposatzen da. 3 saio.
- Gas hauek! Berriz ere simulazio bat erabiltzen da gasen legeak esperimentalki lortuz joateko. Osatzeko, legea hainbat kasutan aplikatzen da. 4 saio.
- Nola egosi ongi pasta. Ura berotzearen kurbaren esperientzia klasikoa erakusten du, egoera aldatzean, testuinguru batean jarrita. 2 saio + 1 saio etxean, banaka lan eginez.
Materialen propietateak
Hiru zeregin ditu:
- Zer material da egokiena espazio-ontzi bat eraikitzeko? Erronka hau ESERO proiektuaren “Espazio-ontzien ingeniaria” unitatearen moldaketa bat da. Espazioko nabigazioa abiapuntutzat hartuta, azaltzen da materialen propietateak aztertzea funtsezko zeregina dela espazio-ontziak diseinatzeko, eta ikasleei proposatzen zaie ESA-European Space Agency erakundeko ingeniariei espazio-ontzia eraikitzeko materialik onena aukeratzen laguntzeko. 4 saio.
- Plastikoa, eguneroko materiala Gaurkotasun handiko gaia da plastikoen gehiegizko kontsumoa; ikuspegi kritikotik, aztertu behar da ezinbesteko materiala dela bere propietateengatik, eta propietate horiek laborategian aztertu. 2 saio.
- Plastikoz inguratuta. Plastikoek sistema material gisa dituzten propietateak behatu ondoren, kutsaduraren gaiari helduko diogu, eta irtenbide posibleak proposatuko ditugu. 6 saio.
Irakurketa harrigarriak
Bi zeregin ditu:
Substantzia kimiko beldurgarriak. Solasaldi zientifiko bat proposatzen da, gaurkotasuneko gai bati buruzko irakurketa batekin: zientziaren erabilera eta distortsioa, kasu honetan, kimikoa eta naturala aurrez aurre, eta herritar gisa erabakiak hartu ahal izateko informazio zientifikoa edukitzeko beharra. 1 saio.
Antimateria "hasiberrientzat". Bideo eta irakurketa baten bidez, antimateriaren existentziaren gaia aurkeztuko dugu. Ondoren, ulermena lantzen da, dilemak erabiliz, non ikasleek erantzun alternatiboak pentsatu behar dituzten. 1 saio.