Dagoeneko, irakasgai honetako gaiak garatzeko baliabide asko dago eskuragarri. Lan honetan, beste lerrabide bat eskaini nahi dugu, ikerketan oinarritutako ikasketa (Inquiry based learning) bultzatuz baina irakasleak gidatua uneoro, aurkikuntza hutsaren bidezko ikasketaren ikuspegi bakuna alde batera utzita, eta argudiatzea eta pentsamendu kritikoa bultzatuko duten jardueretan arreta jarrita.
Oso garrantzitsua da azpimarratzea oinarrizko ezagutza ezinbestekoa dela ikerketan oinarritutako erronka bati heltzeko. Ikerketa-jarduerak eskatzen duen pentsamendua (hipotesiak egitea, esperimentazioa planifikatzea, emaitzak interpretatzea, ondorioak argudiatzea, etab.) ezin da gauzatu aldez aurretik behar diren ezagutzak izan gabe. Irakasleen lana, ezagutzak modu aktiboan eraikitzeari dagokionez (zuzeneko heziketa, kontzeptuen azalpena, adibideak, orientazioak, trebakuntza, etab.), beharrezkoa da erronken bidezko ikaskuntza-teknikek ikaskuntza sakona eragin ahal izateko.
Edukien bloke honetarako proposatutako zereginak eta jarduerak, honako hauek dira:
Zientzia
Hiru zeregin hartzen ditu barne:
- Zientzia marrazten: Zientziaren izaerari buruzko jarduera-multzoa, bideo bat ikusi, definizioak aztertu, eta “Frayer” erako poster bat egin. Pentsamendu eta zeregin zientifikoaren oinarrizko ezaugarrietara hurbiltzea da helburua. 1 edo 2 saio.
- Kutxa misteriotsua: Manipulazio-jarduera honek zientziaren izaera ikertzailea agerian uzten du, baita zeharkako behaketen bidez datuak nola lor daitezkeen ere. Objektuak kutxetan nola kokatzen diren ikertzen da. 1 saio.
- Zientzia-gizon eroa: Zientzietako estereotipoak lantzen dira bideoak eta irudiak erabilita. Ez da, ohi bezala, zientzialari handiak ezagutzera emango, baizik eta ikasleengandik hurbilago dauden gauzak izango dira ardatz, hala nola zinema, telebista edo komikiak. 1 saio.
Metodo zientifikoa
Hiru zeregin hartzen ditu barne:
- Betetzen al da Murphyren Legea? Lege ezagun horren alderdi bati buruzko laborategiko ikerketa, metodo zientifikoaren faseak aplikatuta. 3 saio.
- Esperimentu bat diseinatuko dugu: Ikasle-talde bakoitzak gutun-azal bat jasoko du jarraibideekin eta problema bat planteatuko zaio. Hura ebazteko, metodo zientifikoa aplikatu beharko du. Bizitza errealeko ikerketa desberdinak planteatuko zaizkie taldeka, eta bakoitzak esperimentu bat diseinatu beharko du ikerketarako. Gero, azaldu eta eztabaidatu egin beharko dute. 1 saio.
- Martin martetarra: Metodo zientifikoari buruzko irakurketa kooperatiboa, ulermen jarduera grafikoekin. 1 saio.
Laborategiko paseoa
Bi zeregin ditugu:
- Paseoa laborategian: Jarduera dinamikoa da, eta laborategiko materiala errepasatzeko balio du. “Walk Around” erara dago antolatua, hau da, txartelak jarriko dira ikasgelako hormetan eta ikasleek parekatu egin beharko dituzte. 1 saio.
- Arauak errimatzen: Ikasleen sormena jarriko da jokoan laborategiko oinarrizko arauak labur ditzaten. 1 saio.
Notazio zientifikoa
Bi zeregin ditugu:
- Handia eta txikia: Ikasleek modu gidatuan lan egiten dute bi simulazio digitalekin, neurketa-unitateetan eta notazio zientifikoan trebatzeko. 1 edo 2 saio.
- Neurriak ordenatzen: “Seiko urrean” erako karta-jokoa, taldean aritzeko, eta aurreko zereginaren helburu berberarekin. 2 saio.
Magnitudeak eta PISA probak
Jarduera eta PISA proba bat hartuko ditugu kontuan:
- Bidaiatuko dugu New Yorkera?: Arazo-egoera, non ikasleek bidaia bat antolatzeko neurketa-unitateei buruzko ezagutzak aplikatu beharko dituzten. Ginkana erara dago antolatuta, txokoka. 2 saio.
- Eguzki-kremak: PISAk liberatutako item bat da eta ikasleei eskatzen die metodo zientifikoa ondo ulertzea, hipotesiak egitea, aldagaiak aukeratzea eta esperimentazioaren emaitzak interpretatzea. 1 saio.
Eskolako 15 saio egiteko materiala dago, baina jarduera horietako batzuk ikasturtean zehar egin daitezke beste gai batzuekin lotuta. Batzuk, gainera, 4. DBHko Kultura Zientifikoko arlorako balio dute.