Dagoeneko, baliabide asko ditugu eskura irakasgai honetako gaiak garatzeko. Lan honetan, beste taxu edo norabide bat eskaini nahi dugu, ikerketan oinarritutako ikasketa (Inquiry based learning) bultzatuz, baina irakasleak gidatuta une oro, alde batera utzita aurkikuntza hutsaren bidezko ikasketaren ikuspegi xaloa, eta arreta jarrita argudiatzea eta pentsamendu kritikoa sustatuko duten jardueretan.
Oso garrantzitsua da azpimarratzea oinarrizko ezagutza ezinbestekoa dela ikerketan oinarritutako erronka bati heltzeko. Ikerketa-jarduerak eskatzen duen pentsamendua (hipotesiak egitea, esperimentazioa planifikatzea, emaitzak interpretatzea, ondorioak argudiatzea, etab.) ezin da gauzatu aldez aurretik behar diren ezagutzak izan gabe. Irakasleen lana, ezagutzak modu aktiboan eraikitzeari dagokionez (zuzeneko heziketa, kontzeptuen azalpena, adibideak, orientazioak, trebakuntza, etab.), beharrezkoa da erronken bidezko ikaskuntza-teknikek ikaskuntza sakona eragin ahal izateko.
Edukien bloke honetarako proposatutako zereginak eta jarduerak honako hauek dira:
- Gorputzen higidura
-
Bi erronka ditu:
- Hegan noa. Higiduraren kontzeptu fisiko batzuk lantzeko jarduera multzoa, hala nola ibilbidea, desplazamendua eta erreferentzia-sistemak lantzeko. Erabakiak hartu behar dira, ebidentzia fisikoan oinarrituta. 2 saio.
- Lasterketa-animaliak. Jarduera honetan, animalia batzuen abiadurak alderatuko dira; horretarako, abiadura-unitateen bihurketak egin beharko dira. 1 saio.
- Abiadura
-
Bi erronka ditu:
- Azkar zabiltza? Zenbateraino?: Pertsona baten azkartasuna zer magnitude fisikoren mende dagoen ondorioztatzeko ikerketa. 2 saio.
- Nork ordainduko du isuna? Trafiko Zuzendaritza Nagusiaren bide-tarteko radarrak aitzakia bat izango dira ibilgailuen batez besteko abiadura lantzeko. Bideo interaktibo batekin egingo dugu lan. Horrez gain, aseguru-etxeetako perituen lana egingo dugu: istripu-txosten bat egin, eta grafikoen bidez dokumentatuko dugu. Ondoren, txostena aurkeztu, eta guztion artean eztabaidatuko dugu. 2 saio.
- HZU
-
Bi erronkari helduko diegu:
- Ibilian frogatzen da higidura : Erronka honen bidez, higidura zuzen uniformea ikertuko dugu modu esperimentalean, ikasgelan, laborategian, jolastokian nahiz etxean. Esperimentu guztiak grabatu eta dokumentatuko dira. Azkenik, ikasleek poster zientifiko bat egin, eta ikastetxean jarriko dute erakusgai. 4-5 saio.
- HZU: simulazioa. Ikasleek modu gidatuan lan egingo dute hiru simulazio digitalekin, HZUaren grafikoetan trebatzeko. 1-2 saio.
- Abiadura-aldaketak
-
Bost erronkari helduko diegu:
- Laguntzen al du fisikak trafiko-istripuak murrizten? Ikasleek zenbait esperimentu egin eta bideo batzuk ikusiko dituzte, gure ikusmena motela dela frogatzeko. Erreakzio-denborak neurtuko dituzte. Esperimentuak egingo dituzte argiztapenak erreakzio-denboran nola eragiten duen ulertzeko. Erantzun-denbora kalkulatuko dute ikusmenak argi gutxirekin duen erreakzioaren arabera (erregela erortzen utzita). Ibilgailu batek geratzeko behar duen distantzia kalkulatuko dute, baita segurtasun-tartea ere. Horrek guztiak erabakiak ebidentzia zientifikoetan oinarrituz hartzen laguntzen du. Amaitzeko, zirkulazio-arauen eta bide-segurtasunaren inguruko eztabaida izango da. 5 saio.
- Gainazal labainkorrak. Ikasleek marruskadura-indarrak ikertuko dituzte, eta objektuen higidurari nola eragiten dioten aztertuko dute. Talde bakoitzak poster zientifiko bat egingo du ikerketen emaitzekin eta ateratako ondorioekin, eta ikasgelan aurkeztuko du. 4-5 saio.
- Indarra eta azelerazioa. Ikasleek, lehenik, Google-ren Science Journal aplikazioa eta horren azelerometroa erabiltzen ikasiko dute. Aplikazioko azelerometroa nola erabili ikasi ondoren, beren autoa eraiki, eta indarraren eta azelerazioaren artean zer erlazio dagoen ikertuko dute. Talde bakoitzak bere autoa eta ikerketaren emaitzak aurkeztuko dizkie ikaskideei. 2 saio.
- Truko itzelak. Zortzi esperimenturen bidez, ikasleek truko «zientifiko» batzuk prestatuko dituzte, higiduraren legeak oinarritzat hartuta. Trukooi esker, festako “izarrak” izango dira. Praktikatu ondoren, erakustaldi bat egingo dute lehen mailako ikaskideen aurrean, «Magia Newtonekin» saioaren bidez. 5 saio.
- Autotxokeak. Autotxokeetako bizipenetan oinarrituz, talkak baliagarriak izango zaizkigu Newtonen bigarren eta hirugarren legeak modu dibertigarrian aztertzeko. Masak objektu baten azelerazioari nola eragiten dion ikertuko dute ikasleek, eta poster zientifiko bat egingo dute ikerketaren emaitzarekin. 2 saio.
32 saiorako adina material dago, baina irakasleek, jakina, ikasleekin egin nahi dituzten erronkak hautatu beharko dituzte, ikasleen ezaugarrien arabera. Zereginetako batzuk ikasturtean zehar egin daitezke, beste gai batzuekin batera. Batzuek, gainera, DBH 4. mailako Kultura Zientifikoko arlorako balio dute.