Saiatu zara inoiz zurezko zoru leun batean korrika hasi eta irrist egiten galtzerdiak jantzita dituzula?
Zer gertatzen da gauza bera egiten badugu alfonbraz estalitako zoru batean edo oinetakoak jantzita?
Oinen eta zoruaren arteko marruskadura kantitatearen arabera, erraz edo nekez egingo dugu irrist.
Marruskadura-indarrak objektuen higidurari nola eragiten dion ikertuko dugu.
Ikertu: zer faktoreren ondorioz areagotzen edo murrizten da marruskadura?
Iraupena:
2 ordu
Taldekatzea:
3 edo 4 pertsona
Ziur aski, behin baino gehiagotan nahi izan dugu askatasun osoz irrist egin, adibidez, patinatzen dugunean.
Marruskadura-indarra aztertzeko, zenbait ikerketa egingo ditugu. Emaitza txosten zientifiko batean jasoko dugu.
Gainazal batzuen konbinazioek, hala nola galtzerdiak zurezko zoruan, marruskadura oso txikia eragiten dute. Beste konbinazio batzuek, aldiz, marruskadura askoz handiagoa eragiten dute, hala nola gomazko zolak zurezko zoruan.
Marruskadura da elkar ukitzen duten bi gainazaletan higitzea oztopatzen duen indarra. Marruskadura-indarra oso garrantzitsua da gure egunerokotasunean; marruskadura-indarrik gabe, ezin izango ginateke ibili, oinek irrist egingo lukete-eta. Batzuetan, garrantzitsua da gainazalek marruskadura handia eragitea; hala gertatzen da, adibidez, autoaren gomazko gurpil-azalen eta errepidearen artean. Beste batzuetan, gainazalek marruskadura txikia izan behar dute, adibidez, jolastokiko txirrista jaistean edo patinatzen ari garenean.
Marruskadura-indarra elkar ukitzen duten materialen arabera aldatzen da.
Objektuaren pisuak ere marruskadurari eragiten dio. Adibidez, material bereko bi kaxa bultzatzen baditugu, bata bestea baino pisutsuagoa, indar handiagoz egin beharko diogu bultza kaxa pisutsuenari. Grabitateak kaxa pisutsuenari indar handiagoz tira egiten diolako gertatzen da hori; hala, zoruaren eta kaxaren arteko marruskadura areagotzen da.
Esperimentu bat egingo dugu: objektu batzuk erabiliko ditugu, pisu berdinekoak, hainbat material frogatzeko, grabitatearen eraginaz kezkatu gabe.
Taldetan jarriko gara. Talde bakoitzak bi gainazalekin eta bi objekturekin egingo du lan.
Materialak
Esperimentu hau egiteko, material eta tresna hauek behar ditugu:
a) Hainbat testuratako gainazalak, saiakerak egiteko, adibidez:
Egurra
Marmola
Alfonbra
Lixa
Bestelako gainazalak (porlana, etab.)
b) Hainbat testuratako objektuak, saiakerak egiteko, adibidez:
Zurezko bloke bat
Plastikozko bloke bat
Belaki bat
Borragoma bat
...
c) Pisuak (adibidez, txanponak, zirrindolak, etab.), objektuen masa berdintzeko, eta zinta itsasgarria, pisuak objektuei lotzeko.
d) Bestelakoak
Balantza
Goma elastikoa
Erregela
Neurketa-zinta
e) Gomazko jaurtigailua:
Objektu txikietarako, eskua alderantziz jarri, eta erpuruaren eta erakuslearen artean tenkatuko dugu goma. Erregela bat erabiliko dugu erpuruaren eta erakuslearen arteko distantzia beti berdina dela ziurtatzeko.
Objektu handiagoak badira, bi euskarri zurrunen artean tenkatu behar dugu goma, esperimentuko gainazalaren gainean. Kasu honetan ere, erregela bat erabiliko dugu objektuak jaurtitzean goma zenbat luzatzen dugun neurtzeko eta saio guztietan berdin mantentzeko.
Esperimentuaren prozedura
Gogoan izan objektu guztiek masa berdina izan behar dutela. Beraz, lehenik, balantza eta hainbat motatako «pisuak» erabiliko ditugu hori lortzeko. Bi objektu hartuko ditugu, eta horien pisua berdinduko dugu.
Horietako bat saiakerako gainazalaren gainean jarriko dugu.
Kontu handiz, goma elastikoa tenkatuko dugu, erakuslearen eta erpuruaren artean, habaila bat eratzeko.
Objektua gainazalaren gainean jarriko dugu, eta goma atzera tenkatuko dugu, distantzia jakin bateraino. Arretaz ibili behar dugu, objektu guztien kasuan goma distantzia berdineraino tenkatzeko (erregelaren laguntzaz). Hala, jaurtitze-indar bera ziurtatuko dugu saioko objektu bakoitzarentzat.
Objektua horizontalean jaurtiko dugu, esperimentuko gainazaletik irrist egin dezan.
Objektuak egiten duen distantzia neurtu eta idatziko dugu.
Datuen taula osatuko dugu laborategi-koadernoan, emaitza guztiak jasotzeko.
Gauza bera egingo dugu bigarren objektuarekin. Bakoitzarekin 10 saiakera egingo ditugu (gehiago badira, hobeto), eta objektu bakoitzak egiten duen batez besteko distantzia kalkulatuko dugu.
Ondoren, beste gainazal batekin egingo dugu saiakera, aurreko objektuak erabiliz.
Grafiko bat egingo dugu, objektuak egindako batez besteko distantzia irudikatzeko (Y ardatza), gainazal-konbinazioari dagokionez (gainazala eta objektua).
Komenigarria da prozesuaren argazkiak edo bideo laburrak egitea.
Zer gainazal-konbinaziok eragiten dute marruskadurarik handiena?
Zer gainazal-konbinaziok eragiten dute marruskadurarik txikiena?
Zer ondorio atera ditzakegu?
Esperimentuan erabili ditugun materialen propietate fisikoei buruzko informazio bilatuko dugu, eta emaitzak propietate fisiko horietan oinarrituz azaltzen saiatuko gara. Txosten bat egingo dugu.
Jarraitu ikertzen
Iraupena:
1 ordu
Taldekatzea:
3 edo 4 pertsona
Aurreko esperimentuan konstante mantendu dugu objektuen pisua, eta gainazalak aldatu ditugu.
Orain, beste aldagai baten eragina ikertuko dugu: zer gertatzen da gainazala eta objektuak konstante mantentzen baditugu, baina objektuaren pisua aldatzen badugu (objektuaren gainean gero eta pisu gehiago jarriz)?
Esperimentua diseinatu eta egingo dugu.
Grafiko bat egingo dugu objektuak egindako distantziarekin (Y ardatza), objektuaren pisuari dagokionez (X ardatza).
Ondorioak atera, eta emaitzak gehituko ditugu txostenean.
Eman esperimentuaren berri: poster zientifikoa
Iraupena:
2 ordu
Taldekatzea:
3 edo 4 pertsona
Ikerketa bat egin dugu zenbait aldagaik marruskadura-indarrari nola eragiten dioten aztertzeko. Ikerlana ez da amaituko emaitzen berri eman arte. Horretarako, poster zientifiko bat egingo dugu.
Hona hemen urratsak:
Poster zientifiko bat egingo dugu ikerketen emaitzekin.
Talde bakoitzak erakusgai jarriko du bere posterra, ikasgelan edo ikastetxeko lekuren batean (irakasle gela, korridoreak, liburutegia, etab.).
Ikasgelan, talde bakoitzak labur-labur aurkeztuko ditu emaitzak.
Lehenik eta behin, funtsezkoa da bilaketa bibliografiko bat egitea. Jakingo duzuenez, zuen lanaren arrakasta poster zientifikoan emango duzuen informazioa aukeratzean datza
2
Testu bat prestatu behar dugu, eta argi izan behar dugu zer taula, irudi eta grafiko baliatuko ditugun.
3
Irakurketa honela egin behar da: ezkerretik eskuinera eta goitik behera, irakurlea “begi-jauzika” ibili ez dadin.
4
Funtsezkoa da edukiak ondo antolatzea. Atal desberdinetan banatu behar dira..
5
Arreta berezia eman behar zaie ortografiari eta idazketa-akatsei
6
Oso erabilgarria da DIN A4 tamainako kopiak edukitzea. Hala, ikaskideek interesa edukiz gero, kopia bat eraman dezakete, lasaiago aztertzeko. Bestela, QR edo BIDIS barra-kode bat egin dezakegu. QR sorgailua
EGITURA
Posterrak atalka antolatu behar dira. Atal horiek etiketak izango dituzte, eta autonomoak izan behar dute; hau da, atal bakoitzeko edukia ulergarria izango da, beste atalak irakurri ez badira ere.
Komeni da atal bakoitza lauki edo biribil batean sartzea. Gainera, koloreen kontrasteak zaindu behar dira: hondoak kolore argikoa izan behar du, kolore iluneko testua ondo ikusteko (bestela, nekez irakur daiteke).
GOIBURUA
Izenburua. Arreta erakarri eta irakurlea harrapatu behar du. Deskribatzailea izan behar du, eta lanaren gaia zehatz-mehatz islatu behar du, laburpenik gabe.
Egileak. Izenburuaren ondoan idatzi behar dira, harremanetarako helbide elektronikoarekin batera, lanari buruzko informazioa eskatu ahal izateko
SARRERA
– Laburra izan behar du, gaiaren laburpen eta guzti.
– Gaia zergatik hautatu den eta zer garrantzi teoriko eta praktiko duen azaldu behar da.
– Hipotesia eta helburuak aurkeztu behar dira.
METODOLOGIA
– Zer azterlan mota den deskribatu behar da.
– Datuak nola lortu eta aztertu diren azaldu behar da.
– Zer fase dituen eta zer aldagai erabili diren azaldu behar da.
EMAITZAK
– Lortutako emaitzen laburpena jaso behar da, hipotesia bete ala ez.
– Garrantzitsua da eskemak, diagramak, taulak edo irudiak erabiltzea; izan ere, eraginkorrak dira informazioa azkar helarazteko.
– Irudiak ezinbestekoak dira. Ezin dute testua estali; horregatik, hobe da tamaina txikiko irudi asko ez erabiltzea.
ONDORIOAK
Helburuen eta emaitzen laburpena dira.
– Ikerketaren garrantzia behin eta berriz errepikatzea ekidin behar da.
– Eztabaida txiki bat, interpretazio bat edota etorkizuneko lanetarako gomendio edo iradokizunak jaso daitezke.
Tresna oso erabilgarriak daude poster zientifiko oso bisualak eta erakargarriak egiteko.