 |
 |
 |
 |
Zelula ala fabrika |
![]() |
Zuhaitzeko
puntua: Lurra eta izaki bizidunak / Lurra, planeta bizia /
Izaki bizidunen ezaugarri eta funtzio komunak. Teoria zelularra.
Izaki bizidunen dibertsitatea: inguruneak, tamainak, formak
eta elikatzeko erak. |
![]() |
![]() |
![]() |
HELBURU KONTZEPTUALA |
Flash bidezko animazio honek ezin
hobeki azaltzen du fabriken osagaiak eta zelula-organuluak
zein antzekoak diren.
|
![]() |
HELBURU PEDAGOGIKOA |
“Zelula edo fabrika”
izeneko animazioari nahiz ikasgai planeko jarduerei esker,
zelulen ezaugarriak azalduko ditugu, bai eta zelula mailako
bizi-funtzioen arteko loturak deskribatu ere.
|
![]() |
ALDERDI INTERESGARRIAK |
Animazioa ikusi aurretik:
- Zelula mota ugari dauden arren, den-denek antzeko egitura
dutela azpimarratzea.
Animazioa ikusi bitartean:
- Zelula osatzen duten atalek ez dutela nork bere aldetik
funtzionatzen ohartzea (1. pantaila).
- Zelula-pareta eta kloroplastoak landare-zelulek soilik
dituztela azaltzea; hots, animalia-zelulek horrelako organulurik
ez dutela argi uztea (2. pantaila).
- Zelula-paretari esker landare-zelulak deformaezinak direla
azaltzea eta ondorio honetara iristea: animalia-zelulak,
zelula-paretarik ez dutenez, deformatu egiten dira (2. pantaila).
- Bitxikeria gisa, gertaera honen berri ematea: landare-zeluletan,
bakuoloak handituz eta handituz joaten dira, zelula zahartuz
doan heinean, eta ia zitoplasma osoa hartzera iristen dira
(2. pantaila).
|
![]() |
LAN EGITEKO MODUA |
Banaka, ikasleek zelula-organuluen
funtzioei buruzko ezaguerak indar ditzaten. |
![]() |
ORIENTABIDEAK |
1. Fabriken eta zelulen arteko alderaketa erreferentzia
gisa hartuta, eskatu ikasleei zelulak eta giza gorputza
alderatzeko eta gorputzeko organoak eta zeluletako atalak
parekatzeko (mitokondrioa, nukleoa, mintz plasmatikoa, nerbioak,
urdaila, gibela, bakuoloak, etab.).
2. Animazioko 1. pantaila erreferentzia gisa hartuta (“Zuzendaritza”
izeneko leihoa), proposatu ikasleei, zabaltzeko jarduera
gisa, zeluletan zuzendari-lanak zerk egiten dituen aztertzeko
eta, ondoren, zuzendari moduko horrek bere aginduak zelula
osora irits daitezen mezulari gisa zein erabiltzen dituen
ikertzeko.
|
|
![]() |
JARDUEREKIKO LOTURA |
- 1. jardueraren bidez (“Autotrofoa ala heterotrofoa?”),
nutrizio zelular motak indartuko dituzte ikasleek, eta izaki
bizidunek zein nutrizio mota duten jakingo.
- 2. jardueraren bidez (“Zelulen bizi-funtzioak”),
zelulek dituzten bizi-funtzioei buruzko ezaguerak indartuko
dituzte ikasleek (ugalketa, erlazioa eta nutrizioa).
- 3. jardueraren bidez (“Mugimendu zelularra”),
zelulen erlazio-funtzioari buruzko ezaguerak indartuko dituzte
ikasleek.
- 4. jardueraren bidez (“Zelula-organuluen funtzioa”),
zelula-organulu guztien funtzioei buruzko ezaguerak indartuko
dituzte ikasleek, eta zer organuluk egiten duen zer funtzio
lotuko.
|
|
 |
 |
 |
|