MATEMATIKA Arloa
Matematikekin jokoak diseinatzen
3. jarduera
5 de 6
0%

3. jarduera

Karta-joko baten diseinuak

Irudiak bilatzeko edo sortzeko kontsignak dituzten kartak

Kultura guztietan, antzinatik, jokoak erabili izan ditu gizakiak. Dibertitzeaz gain, ikasi egin dezakegu jokoekin.

Hau proposatzen dizuegu: baliabide informatikoak erabiliz, karta-joko bat sortzea eta, horri esker, mahai-jokoen diseinatzaileen lanbidea zertan den ikustea.

Lehenik, karta-jokoak zer diren ikasi eta, ondoren, kartak egingo ditugu denon artean. Horretarako, testu-prozesadorea eta marrazketa-programa bat erabiliko ditugu.


Kartak kartoizko orriak dira eta sortak osatzen dituzte. Jolasten hasi aurretik, karta-sorta nahasi behar da.

Karta-sorta bat baino gehiago daude; adibidez, espainiar karta-sorta, lau palotan –urreak, kopak, ezpatak eta bastoiak– sailkatutako 48 karta dituena, eta frantziar karta-sorta, lau koloretan –bihotzak, diamanteak, hirustak eta pikak– sailkatutako 52 karta dituena. Ordenagailuetan ere horrelako jokoak aurki ditzakegu, hala nola bakar-jokoa, karta zuria eta pokerra.

Joko guztietan bezala, arau garbiak eta argibideak ezarri behar dira jolasean hasi aurretik.

Irudiaren jatorria: ITEaren irudi-bankua. Hezkuntza Ministerioa.

JARDUERA

Orain, badakigu karta-sortak zer diren, eta karta-joko bat sortuko dugu denon artean, tangram-eko piezekin irudiak sortzeko balio izango diguna. Ikus dezagun zertan datzan.
Ikasle bakoitzak karta-sortako 2 edo 3 karta egin beharko ditu. Karta bakoitzean, esaldi bat idatziko du, tangrameko piezekin irudi bat osatzeko argibideekin. Karta bakoitzak 1 eta 3 puntu arteko puntuazioa izango du. Horrenbestez, ikasle batek irudi bat osatzen duen bakoitzean, puntuak irabaziko ditu, eta jokoa amaitzean puntu gehien dituena irabazlea izango da.

Karta-jokoa diseinatu baino lehen, deskargatu Joko bat diseinatzen (.odt) fitxategia.
  • Erabaki kartak zer tamainatakoak izango diren, ikasle bakoitzak zenbat karta egingo dituen (2 edo 3) eta karta-sortak zenbat karta izango dituen (guztira).

Behatu arretaz irakasleak emango dizkizuen irudiei. Tangrameko pieza guztiekin egin daitezkeen irudiak: pertsonenak, objektu bizigabeenak eta animalienak. Adibidez:

Tangram bateko pieza guztiekin egindako irudiak

Pertsona baten irudia

Animalia baten irudia

Objektu baten irudia

Behatu arretaz irakasleak eman dizkizuen irudiei. Behera kargatu eta ireki fitxategi hau (.odt).

Aztertu irudiak zenbat angelu dituen eta bete taula. Hona hemen adibide bat:

Irudia

Angelu zorrotzak

Angelu zuzenak

Angelu kamutsak

Angelu ahurrak

Angelu ganbilak

5

5

2

8

12

2

5

4

7

11

Egin zuen karten eskema, Geogebra marrazketa-programa edo antzeko besteren baten bidez. Gehitu irudiei dagokien informazioaren zati bat. Ez da beharrezkoa irudi bakoitzari dagokion informazio guztia idaztea. Esate baterako, aurreko adibideekin jarraituz, hau idatz dezakegu:

  • 5 angelu zuzen eta 5 angelu zorrotz dituen giza irudia.
  • 11 angelu ganbil dituen animalia-irudia.

Gogoratu oso garrantzitsua dela irudi bakoitzari puntuak ematea. Irudiaren zailtasunaren arabera. 1 eta 10 puntu bitarteko puntuazioa eman dezakezue.

Eta nahi baduzue, irudiak gehi ditzakezue kartetan, haiek apaintze aldera.

Geogebra programa erabiliz, egin Tangrameko piezen eskema zuen jokorako. Inprimatzen badituzue, kolorezta ditzakezue, eta gero, moztu. Bestela, erabili eskema koloretako orrietan kopiatu eta moztu beharko dituzuen moldeak lortzeko.

Moztu aurretik, neurtu irudi guztien angelu guztiak paper gainean, angelu-garrailagailua erabiliz, eta idatzi eskuz:

  • Egiaztatu triangeluak diren irudien hiru angeluen batura 180º dela, eta karratuen angeluen batura 360º dela.
  • Kasuren batean ez badituzue emaitza horiek lortzen (gutxi gorabehera), neurtu angeluak berriro, emaitza zuzena lortzen duzuela ziurtatu arte.

Gogoan izan: Matematikan, okerrik ez izatea ez da garrantzitsuena, akatsa aurkitzea eta hura konpontzen jakitea baizik.

Bukatutakoan, erabaki denon artean zer arau izango dituen jokoak eta nola jolastuko den.

Deskargatu fitxategi hau (.odt), karta-joko baten arauen adibide bat ikusteko.

Inprimatu zuen jokorako beharrezkoa den guztia, baita ikaskide bakoitzak egindako irudi-taula ere.

  • Ikasle bakoitzaren irudi-taula irudi-karteldegi baten zati izan daiteke. Oso baliagarria izan daiteke jolasteko mementoan kontsultatzeko.
  • Moztu kartak eta elkartu beste ikaskideen kartekin.

Eta… jolastu eta ikasi!

Gehiago jakiteko

Karta-jokoen historiari buruz edo haien inguruko bitxikeriei buruz gehiago jakiteko, web-orri honetan sar zaitezkete:

http://es.wikipedia.org/wiki/Juego_de_naipes

Web-orri hori Wikipediatik aterata dago, Wikipedia on line entziklopedia da, eduki librekoa eta mundu osoko boluntarioek osatua.

Kalkulagailua

Egin klik irudian, kalkulagailua erabiltzeko.

Kalkulagailua

Zalantzarik izanez gero, erabili eskuliburua.

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Kredituak

© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Marcel David Pochulu eta Mª Cristina Pérez
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo
Hasiera
Hizki tamaina txikiagotu
Hizki tamaina handitu
Laguntza
Aurrekoa
Hurrengoa
Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest