MATEMATIKA Arloa
Irakasleentzako gida
AurkezpenaOrientabideakOrientabideakOrientabideakProgramazioaProgramazioaProgramazioaProgramazioaOinarriakOinarriakOinarriakOinarriakOinarriakOinarriak
1 de 14
0%
Aurkibidea
Kredituak
Kredituak
© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Marcel David Pochulu eta Mª Cristina Pérez
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo

Aurkezpena

PROPOSAMENA TESTUINGURUAN KOKATZEA

Jatorria:http://blogs.ya.com/clasedequinto/ files/Operaciones_con_fracciones_copia.jpg

Kometa-diseinatzaileak izatea proposatuko zaie ikasleei, poligonoekin lotutako edukiak eta geometriako ezagutzak lantzearren.

JARDUEREN SEGIDA

Proposatutako jardueren helburua hau da: ikasleak kometagile talde baten moduan aritzea.
Unitatearen ebaluazioa egiteko, prozedurei buruzko txostenak egitea proposatzen da. Garatu nahi diren oinarrizko gaitasunak adierazi behar dira txosten horietan.

A etapa – Sarrera

1. jarduera. Poligonoei buruzko informazioaren bila.

B etapa - Garapena

2. jarduera. Laukiak eta triangeluak.

C etapa – Bukaera eta ebaluazioa

3. jarduera. Kometak egiten.

  • Arloa: Matematika
  • Ikasgaia: Kometak egiten eta geometria ikasten.
  • Unitate Didaktikoa: Poligonoak
  • Ikasmaila: Lehen Hezkuntzako 5. maila
  • Saio kopurua: 3-4

Ibilbidea

Gida honek atal hauek ditu:

Orientabideak

Orientabide metodologikoak.

1. jarduera. Poligonoen inguruko informazioaren bila (saio bat edo bi)

Ikasleak jardueran murgiltzearren, kometa gehienak poligonoz osaturik daudela azal diezaiekegu.

Poligonoen definizioa ematea da asmoa, eta haien elementuak eta sailkapena azaltzea. Hortaz, gida hau ezinbestekoa izango da. Gomendatzen da diapositiba-aurkezpena ikasleekin batera aztertzea eta galderak egitea, ikasleak edukiak ulertzen ari ote diren egiaztatzeko.

Ondoren, taula batean poligonoen elementuak adierazteko eskatuko zaie, baita eskema grafiko batean poligono mota guztiak adierazteko ere. Gero, ikasitakoaren laburpena egin beharko dute (3. eta 4. urratsak).

Taula bat eta eskema bat egiteko eskatuko zaie. Alabaina, ikasleak bikoteka jarri ostean, honako eredu hauek eman diezazkiekegu:

Hona hemen helburuak: ikasleek hitzez ondo adieraztea –hau da, geometria-hizkuntza egokiro erabiltzea–, eta norberaren eta besteen arrazoiketak balioestea eta ulertzea. Taula eta eskema egin aurretik, proposatu ikasleei Open Officeko testu-prozesadorearen tresnak erabiltzea.


2. jarduera. Laukiak eta triangeluak (saio bat)

Ikasleei aurkezpen pare bat jartzea proposatzen da. Haietan, eguneroko bizitzako zenbait iruditan, laukiak eta triangeluak ikusi ahal izango dituzte:

Ezinbestekoa da aurkezpenak ikasle guztiekin lantzea. Horri esker, ikasleek poligonoa ez den irudi bat poligonotzat hartzen badute, zuzendu ahal izango diegu; adibidez, alde kurbatuak dituzten eraikinak poligonoak direla esan dezakete.

Kometak diseinatzeko garaian, aztertutako poligono batzuk egiteko prozesuei buruzko ezagutzak izan beharko dituzte ikasleek. Irakatsi beharreko edukiak denbora-mugan sartzeko, triangeluak eta laukiak soilik erabiliko dira saio honetan.

Geogebra tresna erabiltzen hasi baino lehen, galdetu ea norbaitek haren berri duen. Norbaitek ezagutuko balu, aplikazioa ikaskideei azaltzera gonbidatuko dugu.

Geogebra software askea erabiliz (edo Google SketchUp, nahi izanez gero), triangelu angeluzuzenak nola egiten diren azal daiteke (eta batez ere, jarduera honetarako behar direnak: altura berdinekoak eta bat isoszelea). Ondoren, egindako irudiak erreproduzitzeko eskatuko zaie, eta inprimatzeko eta mozteko. Jarraian, moztutako irudiekin laukiak osatzeko eta haien ingerada koadernoan marrazteko eskatuko zaie.

Horretarako dugu, tutorial labur bat dugu, ikasleei tresna horren oinarrizko aukerak azaltzeko, baita argibide-dokumentu bat ere.

Ikasleei Geogebra erabiltzen laguntzeko, "IKT Tailerra Jolastu eta Ikasi" Eskola 2.0ko tutoriala ere kontsulta dezakezu: http://www.eskola20.org/formacion/tutoriales/nivel1/jugaryaprender/index.html

Lortutako laukien eta 1. saioan egindako eskema grafikoaren arteko loturak bilatu behar dituzte. Taldeek emaitzak elkarbanatzen badituzte, errazago egingo dute lana.

Triangeluei eta laukiei buruzko saio osagarri bat egin nahi bada, aurkezpenak ikusi eta gero ikasleei dokumentu hauek aurkeztea proposatzen da:


3. jarduera. Kometak egiten (saio bat)

Jarduera horretan, lauki itxurako kometa bat diseinatu behar dute ikasleek. Jarduera, berez, ez da zaila izango, ikasle bakoitzak baitaki programaren oinarrizko tresnak erabiltzen.
neurtzekoeskatuko zaie. Halaber, kometaren aldeak ere neurtzeko eskatuko zaie, bai eta diagonalak egiteko eta neurtzeko ere. Ondoren, loturak bilatu beharko dituzte lortutako datuen eta 1. jardueran azaldutako ezaugarrien artean.
Jarduerak hau du helburu: ikasleek triangeluei eta laukiei buruzko ezaugarri batzuk ikastea; besteak beste, barne-angeluen arteko batura, diagonal berdinak, diagonal elkarzutak, etab. Emaitzak alderatu eta adostu egingo dira. Neurketa- edo hurbilketa-akatsak egiten badituzte, haiek aztertu eta beharrezko azalpenak emango dira.

Kometa-lehiaketari dagokionez, irakasleak erabaki beharko du (edo ikastetxeak) egin daitekeen edo hura egiteko egokia den.

Amaieran, garrantzitsua izango da ikasleek beren kometak erakustea, besteei beren lana ezagutarazteko. Esate baterako, kometen argazkiak jar daitezke ikasgelaren edo ikastetxearen web-orrian, wikian edo blogean. Ikasgelako txoko batean ere jar daitezke, edo gurasoei posta elektronikoz bidali.

Orientabideak

Erantzunak

1. jarduera: Poligonoei buruzko informazioaren bila (saio bat edo bi)

Jarduera horrek erantzun bat baino gehiago izan ditzake, eta beraz, ebazpen-adibide bat ematen da, ikasleek egin ditzaketen produktuen inguruko gida moduan erabiltzeko:

Irudia

Elementuak

Deskribapena

Aldea

Poligonoa eratzen duten segmentuetako bakoitza.

Erpina

Ondoz ondoko bi aldeen arteko puntua.

Barne-angelua

Poligonoaren bi alderen arteko angelua, poligono barruan dagoena.

Kanpo-angelua

Poligonoaren alde baten eta haren albo-aldearen luzapenaren arteko angelua.

Diagonala

Ondoz ondokoak ez diren bi ertz lotzen dituen segmentua da.

Poligono erregular baten zentroa

Erpin eta alde guztiekiko distantzia berberera dagoen puntua.

Poligono erregular baten apotema

Poligonoaren zentroa eta alde baten zentroa lotzen dituen segmentua; alde horrekiko zuta da.


Eskemari dagokionez, hainbat sailkapen egin daitezke: poligono sinpleak eta konplexuak, erregularrak eta irregularrak, etab. Adibidez, hau izan daiteke.

2. jarduera. Triangeluak eta laukiak (saio bat)

Erantzun anitzeko jarduera. Ikus ebaluazio-irizpideak.

Adibide gisa, triangeluak erabiliz era daitezkeen lauki batzuk marraztuko ditugu. Horri esker, sailkapen osoa egin ahal izango dugu.

3. jarduera. Kometak egiten (saio bat)

Erantzun anitzeko jarduera. Ikus ebaluazio-irizpideak.

Orientabideak

Baliabideak

Hauek dira lan egiteko erabiliko dituzun IKT baliabideak:

Testu-prozesadorea
  • Writer. OpenOffice.org aplikazio sortako testu-prozesadorea, plataforma anitzetarakoa: http://eu.openoffice.org/
  • 31. Fitxa: Testu-prozesadorea. Artxiboa behera kargatu
  • Google docs. Web-ean oinarritutako programa, dokumentuak on line sortu eta lankidetzan partekatzeko aukera duena: > Dokumentuan on line egiteko programa, talde-lanean aritzeko aukera ematen duena: http://docs.google.com/
Bestelako aplikazioak
  • Geogebra. Matematikako software librea: http://www.geogebra.org
  • Tresna bereziak. Tuxmath + Scratch + Gcompris + Tuxtipyng, GeoGebra. Tutoriala
  • .
  • Google Sketchup. Inguru arkitektonikoetarako 3D diseinuak eta modeloak egiteko programa informatikoa, ingeniaritza , bideojokoak edo filmak. Programa hori Googlek garatu eta argitaratua da: > 3Dko diseinuak eta modelaketak egiteko programa informatikoa, arkitektura-inguruneetan, ingeniaritza zibilean, bideojokoetan eta filmetan erabiltzen dena: http://sketchup.google.com/
  • Grafiko-antolatzaileak. Sketchup tailerra
Web errefentzi gomendagarriak

Kometak egiteari buruzko bideoa: http://www.youtube.com/watch#!v=qafwyL4rv0w&feature=related

Kometak diseinatzeari eta egiteari buruzko txostena.

Zer da poligonoa? Elementuak eta sailkapena:

Programazioa

OINARRIZKO GAITASUNAK

Zientzia-, teknologia- eta osasun-kulturarako gaitasuna

  • Planoan eta espazioan irudiak buruz egitea eta maneiatzea

Informazioa tratatzeko eta teknologia digitala erabiltzeko gaitasuna

  • Ohiko tresna teknologikoak erabiltzea, eta haiek edukiak ulertzeko eta txertatzeko aprobetxatzea

Norberaren autonomiarako eta ekimenerako gaitasuna

  • Norberaren gaitasunetan konfiantza izatea egoera ezezagunei aurre egiteko

Ikasten ikasteko gaitasuna

  • Gero eta zailtasun handiagoko egoerak ebaztea autonomia, pertseberantzia eta kemenez, eta emaitzak sistematizatzea eta balioestea, eta haien berri ematea
  • Prozesuak hitzez azaltzea: zer, nola eta zertarako ikasi den, eta zer falta den ikasteko

Hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna

  • Matematikako lexikoa zehaztasunez erabiltzea.
  • Norberaren eta besteen arrazoiketak ulertzea eta kritikoki balioestea, norberaren ulermena eta espiritu kritikoa garatzeko, bai eta komunikazio-trebetasunak hobetzeko ere

Gizarterako eta herritartasunerako gaitasuna

  • Talde-lanean aritzea; ikuspuntu guztiak onartzea

ARLOAREN BERARIAZKO GAITASUNAK

Zenbakiak eta kalkulua erabiltzea problemak ebazteko

  • Eguneroko problemak interpretatzea eta ebaztea, jarraitutako prozesua eta lortutako emaitzak azaltzea eta aurkeztea, ordenaz, argi eta argudioak emanez

Espazioa neurtzea eta adieraztea

  • Luzera- eta zabalera-neurketak benetako testuinguruetan egitea (kometa diseinatzea eta sortzea), modu zehatzean eta iritzira, unitate eta neurketa-tresna egokiak erabiliz
  • Lotura geometrikoak adierazteko gaitasuna garatzea, eguneroko lekuen irudikapenen bitartez (kometen maketak eta planoak)
  • Geometria-hizkuntza zehaztasunez erabiltzea, neurtzeko, kalkulatzeko eta planoan zein espazioan irudikatzeko egoera arruntetan

Informazioa interpretatzea eta aurkeztea

  • Talde-lanean aritzea, besteen ikuspuntuak onartzean eta emaitzak bilatzean aldeko jarrera erakutsiz.
  • Lanean saiatua izatea, aldeko jarrera azaltzea, eta norberaren ahalmenetan segurtasuna eta konfiantza izatea.

Programazioa

IKT GAITASUN OROKORRAK ETA IKASMAILAKOAK*

* Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleentzako “Eskola 2.0” proposamenaren IKT gaitasunerako itemak, eranskin honetatik hartuak: IKT gaitasunen mapa.

Bizitza osorako ikaskuntza

B1. Komunikatzea eta lankidetzan aritzea

  • B1.1. Haien inguruarekiko gertuko arazo sinpleetarako irtenbideak identifikatu eta ebaluatzea, eta kontzeptuak argitzea ahalbidetzen duten lankidetzako IKT baliabideak erabiltzea

  • B1.3. IKT baliabide espezifikoak erabiltzea kide eta irakasleekin lankidetzan aritzeko, taldean lan egiteko, modu kritikoan pentsatzeko eta arazoak konpontzeko

B2. Ingurune birtualetan moldatzea

  • B2.1. Ingurune birtual bat maneiatzen hastea eta ingurune horietako oinarrizko eragiketak ikasteko gai izatea

B3. Informazioa kudeatu, sortu eta balioestea

  • B3.1. Beren interesetarako IKT baliabide espezifikoak aukeratu eta erabiltzea

  • B3.2. Irizpide heteronomoak aplikatzea informazio esanguratsua aukeratzeko

  • B3.3. Webean oinarritutako informazioa bilatu, aukeratu eta sailkatzea, iturrien baliozkotasunari dagokionez kanpo-irizpideak erabiliz

  • B3.5. Dagokion arloko oinarrizko prozedurak eta metodoak aplikatzea, heldu baten laguntzaz

B4. Sortzaileak izatea eta berritzea

  • B4.2. Sormena, ikerketa eta berrikuntzaz baliatuz, beren produktuak (bideo-jokoak, aurkezpenak, gailuak) sortzea ahalbidetzen dieten IKT baliabideak erabiltzea, beren interesak betetzeko edo beste batzuek planteatutako arazoei irtenbidea emateko

B5. Mundu erreala ulertzea, arakatzea eta bertan moldatzea

  • B5.1 Batez ere irudiak eta soinuak erabiliz eta heldu baten laguntzaz mundu errealeko gaiak arakatzea eta/edo benetako arazo txikiei heltzea ahalbidetzen duten IKT baliabideak erabiltzea

Trebetasun teknologikoa

T2. IKTak informazioa bilatu, aukeratu eta aztertzeko erabiltzea

  • T2.1. Interneteko zerbitzuak erabiltzea (web-bilatzaileak eta beste hainbat) informazioa bilatzeko

  • T2.2. Interneteko zerbitzuak eta beste estrategia batzuk erabiltzea informazioa aukeratu eta aztertzeko

T3. IKTak testu-informazioa prozesatzeko erabiltzea

  • T3.1. Testu-prozesaketako oinarrizko eragiketak egitea (kopiatu eta itsastea; formatua, lerrokatzea eta orrikatzea zehaztea; irudiak txertatzea; tipografia eta tamaina aldatzea; dokumentuak artxibatu eta inprimatzea)

Herritartasun digitala

H2. Jabetza intelektuala balioestea

  • H2.1. Erabiltzen den softwarearen lizentzia mota errespetatzea (GPL, jabea, creative commons, etab.)

  • H2.2. Informazioa erabiltzeari buruzko arauak errespetatzea, batez ere bideoen, audioaren, abestien eta monografien jabetza intelektualari dagokionez

Programazioa

IKASKETA-HELBURUAK

  • Poligonoaren esanahia ulertzea
  • Poligonoaren elementuak zein diren jakitea
  • Poligonoak bereiztea
  • Poligonoak zenbait irizpideren arabera egitea
  • Geometria-hizkuntza zehaztasunez erabiltzea

EDUKIAK

  • Poligonoak: elementuak eta sailkapena (kontzeptuak)
  • Poligonoak egitea (prozedurak)

Programazioa

EBALUAZIO-IRIZPIDEAK

  • Poligonoen kontzeptua ulertzen du
  • Poligonoak sailkatzen ditu alde kopuruaren arabera
  • Triangeluak eta laukiak sailkatzen ditu
  • Ondo neurtzen ditu triangeluen eta laukien barne-angeluak
  • Triangeluen eta laukien barne-angeluen batuketa egiten du
  • Badaki poligonoen diagonalak zein diren eta egiten ditu
  • Poligono baten diagonalak eta aldeak neurtzen ditu.
  • Talde-lanean aritzen da
  • Testu-prozesadorea eta haren zenbait tresna erabiltzen ditu
  • Poligonoak egiten digu geometriako softwarea erabiliz
  • Landutako edukien inguruko eztabaida egokietan hartzen du parte

Oinarriak

SEKUENTZIA DIDAKTIKOAK: HASTEKO, 3 GALDERA

Zertarako balioko dizu gida honek?

IKTak ikasgelan aplikatzeko proposamen zehatz bat (sekuentzia didaktikoa) planifikatzeko eta praktikan jartzeko, eta proposamen horren bitartez, hauek lantzeko: oinarrizko gaitasunak eta arlokoak, eduki kurrikularrak eta gaitasun digitalak.

Zer aurkituko duzu?

Gune elkarreragile eta multimedia bat. Bertan, hauek zehazten dira: ikasgelarako programazioa, atazak IKTen bitartez egiteko orientabide didaktikoak, deskargarako estekak eta tutorialak.

Zer egin dezakezu?

Proposamena irakaskuntzan zuzenean aplikatu, zure ikasgelako testuingurura moldatu, adibideetatik abiatuta jarduera berriak sortu eta zure esperientziak beste irakasle batzuekin partekatu.

SEKUENTZIA DIDAKTIKOAK: 5 GAKO

Material irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria
Erabilpen anitzekoa
Bertsio bereiziak irakasleentzat eta ikasleentzat
ADEaren erabilera ikasgelan
Plataforma- eta aukera-aniztasuna

Oinarriak

Zer da sekuentzia didaktiko bat eta zer eskaintzen digu?

Sekuentzia didaktiko bat (SD) jarduera-segida ordenatu bat da, ikasleak gaitasun kurrikularrak zein IKT gaitasunak beregana ditzan diseinatua. Sekuentzia didaktikoetako atalik esanguratsuena elkarren artean lotutako jardueren segida da, ikasle orok jarraitu beharko baitio ikasketa-prozesuan.

Funtzio eta ezaugarri ezberdinak dituzten jarduerak lantzeko aukera eskaintzen digu, modu integratuan. Edukia aurkeztea, ulertzea, erabiltzea edo praktikatzea prozesuaren ezinbesteko osagaiak dira, eta elkarri lotutako edukien multzo esanguratsu baten inguruan lan egiteko aukera ematen dute.

Chaval Brasilen argazki bat, Flickr webgunean, CC lizentziapean.

Sekuentzia Didaktiko bakoitza HOD (Hezteko Objektu Digital) bat edo gehiagoz osatuta dago, eta hauek eskaintzen ditu:

  • Sekuentziako edukien deskribapena, aurkezpen interaktibo, kontzeptu-mapa, testu eta podcast formatuan, eduki kurrikularrak hala uzten badu.
  • Edukiaren inguruko hasierako arakatze-jarduera.
  • Edukiaren inguruko jarraipen-jarduera.
  • Edukiaren inguruko laburpen- eta ebaluazio-jarduera.
  • Edukiaren sakontze-jarduera, aukerarik balego.

Hainbat jarduera egin daitezke, proposatutako jarduera-segidari jarraituz, edo horietako batzuk aukeratu eta norberaren sekuentziara egokitu.


Jardueretan zehar sortutako planteamenduek garatu egin nahi dituzte Lehen Hezkuntzarako Oinarrizko Gaitasunak (hizkuntza-komunikaziorakoa, matematikarakoa, mundu fisikoaren ezagutza eta harekiko elkarrekintzarakoa, gizarte- eta hiritar-gaitasuna, ikasten ikastekoa, eta norberaren autonomia eta ekimenerakoa) eta IKT gaitasunak (Eskola 2.0 proposamenean txertatutako ikasleen IKT gaitasunen maparen arabera).


Jarduerak, orokorrean, 2.0 baliabide digitalen erabileran eta sareko lanean oinarritzen dira. Horrenbestez, egindako proposamenetan ikasleak animatuko dira hainbat sare sozialetan informazioa kudea eta argitara dezaten, lankidetzan ari daitezen, eta, eskuratutako informazioa baloratzean, jarrera kritikoa zein hausnarkorra gara dezaten. Aldi berean, gune birtualetan adostutako arauak ezagutzeko eta aintzat hartzeko aukera izango dute.

Oinarriak

Sekuentzia didaktikoen xedea eta egitura

Sekuentzia didaktikoen xedea da ikasleek eduki kurrikularrak ikastea eta gaitasun digitalak eskuratzea, IKTak ikasgelan aplikatzeko proposamen batetik abiatuta.

Ikasleek sekuentziako edukietan aurrera egingo dute etapaz etapa. Banaka egingo dute, baina taldeka egiteko jarduerak proposatuko zaizkie. Etapa bakoitzean adierazi egingo zaie zer egin behar duten eta zer baliabide erabili behar dituzten. Sekuentziek ikasleei eskaintzen dizkiete:

  • Hiru jarduerako edo gehiagoko segida bat, eduki kurrikularrei heltzeko, Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleei zuzendutako aginduekin
  • Fitxategi erantsiak, jarduerak egiteko eta koebaluatzeko edo autoebaluatzeko
  • Ikasleentzako tutorialak, erabiliko diren programei edo web 2.0 zerbitzuei buruzkoak
  • Sekuentziako IKT baliabide guztiak biltzen dituen atal bat

Landuko den edukiaren arabera, hauek eskainiko dituzte:

  • Jarduerak egiteko erabiliko diren webguneetara, animazioetara eta bideoetara estekak
  • Ebazteko jarduera elkarreragileak

Sekuentziako irakasleentzako gidaren helburu nagusia da irakasleei laguntzea proposatutako ikasketa-segida planifikatzen eta praktikan jartzen. Premisa horiek kontuan hartuta, gidek irakasleei eskaintzen dizkiete:

  • Proposamen didaktikoaren testuingurua.
  • Orientabide didaktikoak, ADEren metodologia erabiliz sekuentzia didaktikoak lantzeko.
  • Proposatutako jardueren erantzunak.
  • Oinarrizko gaitasunak eta arloaren berariazko gaitasunak.
  • IKT gaitasunak (Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleentzako “Eskola 2.0” proposamenean ezarritakoak).
  • Ikasketa-helburuak, edukiak eta ebakuazio-irizpideak.
  • Proposamenean erabiliko diren materialak eta IKT baliabideak.
  • Prestakuntza-eduki osagarriak, irakasleei sekuentzia didaktikoak garatzen laguntzeko (ADE, web 2.0 tresnak eta e-learning plataformak).

Oinarriak

Ebaluazioa

Ebaluazioak, burututako sekuentzien emaitzak aztertzeko tresna ez ezik, ikasketa-prozesua erregulatzekoa ere izan behar du. Horregatik, sekuentzia didaktikoan txertatuta egon behar du, prozesuan landuko diren jardueren parte izan. Jarduera horiek hausnarketa egiteko aukera eman behar diote ikasleari, egiten ari denaz, izan dituen zailtasunez, egin dituen akatsez, behar duen laguntzaz, eta hobetzeko eta aurrera egiteko bideez.

Ebaluazio hori hausnarketa-ariketa da, aurretiko ezagutzak prozesuan ikasten ari denarekin lotzeko aukera ematen duena. Akatsak abiapuntu gisa hartzen ditu, zailtasunez jabetzeko eta haiei aurre egiteko. Helburua ez da ikasleek zer ez dakiten jasotzea; jakitea baizik ezaguerak nola aplikatzen dituzten, informazioa nola lotzen duten, konponbideak bilatzeko trebetasunak nola aktibatzen dituzten... Ebaluazio horrek irizpide, adierazle eta ikasketa-helburu zehatzen multzo zabal bat izan behar du oinarrian, ez zenbakizko kalifikazio soil bat.

Gaitasunetan oinarritutako ebaluazioak lehenetsi egiten ditu ulertzea, aztertzea, lantzea, justifikatzea eta erantzunak argudiatzea, eta ez informazioa buruz ikastea eta errepikatzea.

Proposatutako jarduerak, nahiz azterketa-, koebaluazio- eta autoebaluazio-tresnak irakasleen erreferenteak dira, ikasleen ikasketa-prozesua nahiz haiek lortutako emaitzak baloratzeko.

Oinarriak

Materialaren aurkezpena eta deskarga

Proiektu honen filosofiaren gakoetako bati jarraiki (Arakatu, sortu, argitaratu eta partekatu), material hau irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria da. Materiala erabiltzeko, ondorengo prozesuari jarraitu behar zaio. Gida egiteko erabili diren irudiak sekuentzia jakin bati dagozkio (Laburpena) eta, beraz, orientagarriak dira.

Sekuentzia didaktiko bakoitzak, ZIP fitxategi bat deskargatzeko atal bat dauka. Material deskargagarria.

Lotura hori aukeratzean ZIP fitxategi konprimitu bat deskargatzen da:

Gorde fitxategia botoian klik egingo dugu fitxategia gure ordenagailuan deskargatzeko. Behin ordenagailuan izanda, bi klik egingo ditugu fitxategiaren gainean, deskonprimitzeko programarekin ireki eta edukia ikusteko:

Landuko dugun materiala non gorde zehaztuko dugu eta karpetak bertara aterako.

Behin materiala deskonprimituta, karpeta zabaldu eta hiru karpeta ikusiko ditugu:

  1. Sekuentziaren edukia: Ikasl_sekuentzia

  2. Estiloarekin ikusteko behar diren artxiboak: Zz_programa

  3. Imsmanifest.xml fitxategi bat, Moodle-ek edo antzeko plataforma batek prozesatzeko informazioa duena. Bertan, ikastaroaren edukiak zuzen azalduko zaizkio erabiltzaileari, dagokion balio pedagogikoa erantsita.

Oinarriak

Zer dago karpeta bakoitzean eta zertarako balio du?


Orain karpeta guztiak aztertuko ditugu.

Ikasl_sekuentzia

Sekuentzia guztiek dute Ikasl_sekuentzia izeneko karpeta bat.

  • Sekuentzia ikusteko lehen urratsa “index” fitxategia zabaltzea da eta sekuentzia guztian zehar nabigatzea.
  • Moduluen karpetan hizkuntza direktorio bat dago. Guk “eu” karpeta ikusiko dugu, bertan baitago euskarazko bertsioa.

  • Karpeta barruan sekuentziaren .html fitxategi guztiak daude zenbakiz ordenatuta. Edozein eduki argitaratu nahi badugu, Dreamweaver (jabedun softwarea) edo Kompozer (software librea) erabil dezakegu.

  • “01modulua_p.html” fitxategia inprimatzeko bertsioari dagokio.
  • Materialen karpetan “img” karpeta nabarmentzen da, bertan baitaude sekuentziako irudi guztiak. Baten bat gehitu nahi bada, nahikoa da karpetan txertatzea eta dagokion html lotura egitea.
  • Modu berean, materiala ere txerta daiteke deskargen (fitxategi konprimituak), .swf fitxategien (eskuliburu eta animazioak) eta inprimatzekoen karpetetan; bertan, materialaren .odt bertsioa dago, editatu eta .pdf formatura esportatu ahal izateko.

Zz_programa karpeta

Ondoren zz_programa karpetan sartuko gara, bertan baitaude sekuentzia ohiko estiloan bistaratzeko behar diren fitxategi guztiak.

Karpeta hori egituratik kanpo mugitzen badugu, materiala modu honetan ikusiko dugu:

Imsmanifest

“js” karpetak eta imsmanifest.xml fitxategiak ikasketarako plataforma birtualetako nabigatzaileei dagozkie, eta beraz, ez da komeni haiek editatzea.

Helburu hauek hartu dira kontuan materialen egitura zehazteko:

  • Sekuentzian lantzen diren edukiak pertsonalizatzea.
  • Proposameneko edozein osagai gehitu, aldatu edo ezabatzeko aukera izatea.
  • Irudiak, materialak eta sekuentzien edukiak berrerabiltzeko aukera izatea.

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Kontzeptu-mapa

1. Material irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria

Sekuentzia didaktiko bakoitzak konprimitutako fitxategi bat dauka, deskargatzeko ZIP fitxategi bat, helburu hauekin:

  • Sekuentzian lantzen diren edukiak pertsonalizatzea
  • Proposamenean edozein atal gehitzea, aldatzea edo ezabatzea
  • Sekuentzietako irudiak, materialak eta baliabideak berrerabiltzea

Sekuentzia honen fitxategia deskargatzera eta askatasun osoz aztertzera gonbidatzen zaitugu. Esteka honetatik egin dezakezu.

Materialen egiturari edo sarbideari buruz laguntza edo orientabideak behar badituzu, ez utzi materialen erabilerari buruzko atala irakurri gabe.

2. Erabilpen anitzekoa

Sekuentzia didaktiko guztiak bi modutan erabil daitezke:

    • ONLINE: Kontsultak sarearen bidez eginez, prestakuntza-plataforma baten bitartez edota esteka edo URL baten bidez.
    • OFFLINE: ZIP fitxategi bat deskonprimituz, ordenagailuan bertan lan egiteko, Internetera konektatu gabe.

3. Bertsio bereiziak irakasleentzat eta ikasleentzat

Sekuentzia didaktikoak sortzean arreta berezia jarri da bi erabiltzaile-profiletan:

  • Irakasleek eskura dituzte ikasleei zuzenduriko lan-proposamena aztertzeko sarbidea, gida didaktikoa eta proposaturiko ariketen erantzunak.
  • Ikasleek eskura dituzte ariketen proposamena ikusteko sarbidea, eta proposamena praktikan jartzeko erabiliko dituzten materialen eta baliabideen zerrenda.

4. ADEaren erabilera ikasgelan

Sekuentzia didaktikoen diseinuak sustatu egiten du arbel digital elkarreragilea (ADE) erabiltzea. Horrela, irakasle batek hauek egin ditzake ikasgelan:

  1. Sekuentzia bat aztertu eta, bertatik, taldean aurkezteko edukiak hartu.
  2. Landu nahi dituen sekuentziaren edukiak, aurkezpenak, animazioak eta materialak proiektatu.
  3. Pixkanaka, praktika berritzaileak ikasgelako eguneroko lanean txertatu.
  4. Ariketa elkarreragileak, problemetako egoeren azterketak, eztabaidak eta taldeko zuzenketak erraztu.
  5. Arbelaren zentzua eta aurkeztutako edukiak indartzeko tresna eta funtzionalitate malguak erabili, ikasleen arreta lortzearren.

5. Plataforma- eta aukera-aniztasuna

Plataforma- eta aukera-aniztasuna

Sekuentzia didaktiko guztiak linean landu daitezke, besteak beste, Moodle edo LAMS plataformen bitartez, ikasleen jarraipenerako eta kontrolerako tresnak baliatuz. Sekuentziak Moodle batean erabili nahi baditugu, beharrezkoa izango da sekuentzien ZIP fitxategia deskargatzea (ikasleen bertsioa) eta Moodle, blackboard edo antzeko ezaugarriak dituen plataforma batera inportatzea.

Horretarako, administratzaile-baimena behar da delako plataforma horietan, eta sistemak adieraziko dituen urratsak jarraitu (garrantzitsua da edukia nola inportatu azaltzen duen plataformako tutoriala oinarri hartzea).