MATEMATIKA Arloa
Angeluak
AurkezpenaAztertu, sortu, argitaratu eta partekatu1. jarduera2. jarduera3. jardueraBaliabideak
1 de 6
0%
Aurkibidea
Kredituak
Kredituak
© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives

KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez.
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • EGILEA: Eider Antxustegi-Etxarte
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo

Aurkezpena

Angeluak bizitzan

Herrialde batzuetan, hiriburua erdian dago, eta gainerako herriak, haren inguruan.

Aireportuetan bada gune bat, Meeting point izenekoa, bidaiariak elkartzeko. Gune hori adierazteko, puntu batez eta hura seinalatzen duten geziz osatutako irudiak erabiltzen dira besteak beste.

Erlojuen orratzak erdiko puntu baten inguruan biratzen dira, eta orduak adierazten dituzten zenbakiak haren inguruan kokatzen.

Bizikleten gurpilak ardatzaren inguruan biratzen dira, eta erradioak ardatz horretatik abiatzen dira norabide guztietan hagunari eusteko.

Adibide horietan guztietan, elementuen banaketa erradiala da. Angeluak zer diren jakiteak lagundu egingo digu horrelako antolaketak neurtzen eta erabiltzen.

Egin klik hemen angeluei buruzko aurkezpen bat ikusteko. Erabili koadernoa aurkezpen horretan proposatzen diren egoerak marrazteko eta galderei erantzuteko. Edozein unetan, edozein diapositiba inprima dezakezue hobeto lan egiteko. Horretarako, nahikoa da Ctrl-P sakatzea, hots, Ctrl eta P teklak aldi berean sakatzea.

Angeluak: definizioa eta sailkapena

Angeluen neurketa sare-banaketa zentralizatu batean. Erleen dantzaren adibidea.

Ibilbideen identifikazioa eta deskribapena marrazketa lineal klasikoaren bitartez eta Geogebraren laguntzaz

BALIABIDEAK

HISTORIA APUR BAT

Aztertu, sortu, argitaratu eta partekatu

1. jarduera

Angeluak. Definizioa eta sailkapena

Angelu esaten zaio jatorri bereko bi zuzenerdik mugatutako planoaren zatiari.

Angelua osatzen duten zuzenerdiak angeluaren aldeak dira, eta elkartzen diren puntua, erpina.

Angeluen sailkapena:

  • Angelu laua: (180º) planoaren erdia hartzen du, eta angeluaren erpinean jatorria duten aurkako bi zuzenerdik osatzen dute.
  • Angelu zuzena: (90º) angelu lauaren erdia da, eta bi zuzenerdi elkarzutek osatzen dute.
  • Angelu zorrotza: (<90º) angelu zuzena baino txikiagoa.
  • Angelu kamutsa: (>90º) angelu zuzena baino handiagoa eta laua baino txikiagoa.

Bestalde, modu orokor batean sailka ditzakegu angeluak, ahurretan eta ganbiletan:

  • Angelu ahurra: (>180º) angelu laua baino handiagoa.
  • Angelu ganbila: (<180º) angelu laua baino txikiagoa.

Esteka honetan azalpen bat aurkituko duzue, zuzenei eta angeluei lotuta, beharko dituzuen alderdi teorikoei buruz —hautatu hirugarren aukera: angeluak—.

Jarduerak


1. ariketa

Angeluak marraztuko ditugu tresna elkarreragile baten bidez. Tresna horrek uneoro adieraziko digu zenbatekoa den zuzenkien arteko angelua. Honelako irudi bat erakutsiko digu aplikazioak:

Tresna hori erabiliz, zirkunferentziaren neurri desberdineko angeluak marraz ditzakezue, zer motatakoak diren egiaztatu (zorrotzak, ganbilak, kamutsak...), eta haien zabalera gradutan jakin.

Aplikazioan angelu ohikoenak marrazteko proposatzen da, hurrengo mailetan agertuko baitira, trigonometria ikastean.

Egin klik hemen aplikazioa abiarazteko.


2. ariketa

Goniometroa eta angelu-garraiagailua erabiltzen da angeluak neurtzeko. Egin klik hemen zenbait jarduera egiteko, tresna horren erabilerari lotuta. Mugitu garraiagailua angeluaren gainean, eta idatzi azpian neurtutako balioa.

Jarduera honetan, angeluak identifikatu behar dituzue, eta zer motatakoak diren esan. Horrez gain, angeluaren balioa kalkulatu behar duzue, gradu hirurogeitarretan. Hemen duzue adibide bat, ariketen orrian ageri diren angeluekin zer egin behar duzuen jakiteko:

Ezkerreko angelua, esaterako, kamutsa eta ganbila da, eta 150º-ko zabalera du.

Osatu dokumentu honetako taula.

Laguntze aldera, dokumentua inprima dezakezue, eta angelu-garraiagailua erabili.

Egin klik hemen erantzunak ikusteko.


3. ariketa

Jarraian, zenbait egoeratan aurki ditzakegun angelu batzuen zabalerak kalkulatuko ditugu. Ekin aurretik, jolas hauek erabil ditzakezue, angeluen kalkulua praktikatzeko:

  • Kalkulatu angeluen zabalera angelu-garraiagailuaz hemen.

  • Jolastu angeluen gutxi gorabeherako zabalera asmatzen hemen.

Orain, egoera horiei helduko diegu:

1.

Elkar ebakitzen duten bi zuzenen arteko angeluaren zabalera dakigunean, kontuan hartu angeluak osagarriak direla, hau da, bien batura 180º dela. Beraz, adibide honetan, xº = 180º – 130º = 50º.

  • Egin klik hemen erantzuna egiaztatzeko (ezkerreko jarduera).

Kalkulatu xº adibide hauetan:

2.

Bi zuzen paralelo ebakitzen dituen beste zuzen bat izanda, angeluetako baten zabalera dakigunean, kontuan hartu beste zuzen paraleloarekin osatzen duena balio berekoa dela. Beraz, adibide honetan, xº = 150º.

  • Egin klik hemen erantzuna egiaztatzeko (eskuineko jarduera).

Kalkulatu xº adibide hauetan:

3.

Triángulo

Triangelu baten bi angeluren balioak jakinda hirugarrena kalkulatu behar badugu, kontuan hartu hiru angeluen batura 180º dela beti. Beraz, adibide honetan, xº = 180º – ( 70º + 30º ) = 80º

  • Egin klik hemen erantzuna egiaztatzeko.

Kalkulatu xº adibide hauetan:

  • Neurtu angeluaren zabalera zuzenean angelu-garraiagailua erabiliz. Kokatu goniometroaren zirkunferentziaren zentroa angeluaren erpinaren gainean, eta oinarriaren aldeetako bat, angeluaren aldeetako baten gainean:

Kalkulatu angelu honen zabalera angelu-garraiagailua adierazi bezala erabiliz:



Irudia: Luigi Chiesa, Wikipedia

Kalkulagaikua

Egin klik irudian, kalkulagailua erabiltzeko:

Zalantzarik izanez gero, erabili eskuliburua.

Gehiago jakiteko

Angeluei buruzko jarduerak:

Angeluen neurketa-jarduerak egiten trebatzeko.

2. jarduera

Angeluen neurketa sare-banaketa zentralizatu batean. Erleen dantzaren adibidea

Karl Von Frisch-ek (1886-1982) aurkitu zuen erleek nektar ugari duten loreen berri ematen dutela erlauntzan, dantza eginez.

Loreak hurbil badaude (50-100 m baino gutxiagora), haiek aurkitutako erleak zirkulu-dantza egiten du erlauntzan, txandaka erlojuaren noranzkoan eta aurkakoan biratuz. Horrela, hark aurkitutako janaren bila irteten dira gainerakoak.

Loreak urrun badaude (50-100 m baino gehiagora), aldiz, zortzi formako dantza egingo du. Esploratzaileak zortzi baten itxura duen mugimendua egingo du. Lehenik zirkulu bat egingo du; gero, zuzen bat sabelaldea alde batera eta bestera mugituz; eta bukatzeko, beste zirkulu bat, lehenengoaren aurkako noranzkoan.

Iturria: http://es.wikipedia.org/ wiki/karl_r._von_frisch

Erleak sabelaldea astinduz egiten duen zuzenaren norabidea lotuta dago eguzkiaren eta loreen kokapenekin —erlauntza eta Eguzkia lotzen dituen zuzenarekin—, eta informazioa ematen du nektarra eta polena duten loreetara iristeko jarraitu beharreko norabideari eta distantziari buruz.

Bideo honetan erle bat ikusiko duzue, zortzi formako dantza egiten.

Bideoan azaltzen da zer lotura dagoen bi hauen artean: batetik, erleak sabelaldea astinduz egiten duen zuzenaren angelua bertikalarekiko , eta bestetik, janari-iturriaren kokapena Eguzkiarekiko. Zenbait kasu daude:

  • Erleak zortziaren zati zuzena abaraskaren bertikalean gora egiten badu, janaria Eguzkiaren noranzkoan dagoela adierazten du.
  • Janaria Eguzkiaren aurkako noranzkoan badago, aldiz, abaraskaren bertikalean behera astinduko du sabelaldea.
  • Janaria Eguzkirako norabidearekiko 40º-ra badago, ezkerrera edo eskuinera, angelu berdina izango du zuzenak abaraskaren bertikalarekiko, ezkerrera edo eskuinera.

Ikus dezagun grafiko hauetan zer aukera dituen janari bila doan erle batek erlauntzatik irtetean:

Janaria hurbil: zirkulu formako dantza.

Janaria 100 m baino gehiagora, Eguzkirako aurkako noranzkoan.


Janaria 100 m baino gehiagora, Eguzkirako noranzkoan.

Janaria 100 m baino gehiagora, Eguzkirako norabidearekiko α angelura, eskuinera.

Jarduera

Jarduera honetan, bi edo hiru laguneko taldeak egin behar dituzue. Horrela, lankidetzan arituko zarete proposatutako ariketetan, eta elkarrekin ikasiko duzue.


1. ariketa

Interpretatu marrazki hau, eta lotu erlauntzako dantzak (1, 2 eta 3) janari-iturrien kokapenekin (A, B eta C):

1.-

2.-

3.-


2. ariketa

Marraztu loreen balizko kokapen bat, erlearen dantzako zuzenak 30º-ko angelua osatzen badu, erlojuaren orratzen noranzkoan. Gogoratu erlauntzatik eguzkirako norabidea erabiltzen dugula erreferentziatzat angelu horiek neurtzeko. Tresna hau erabil dezakezue.


3. ariketa

Janaria D eta E puntuetan badago, zer angelu osatuko dituzte haiek aurkitu dituzten erleen dantzek? Kalkulatu angeluen gutxi gorabeherako zabalera angelu-garraiagailua erabiliz, eta ondoren, egiaztatu emaitza tresna hau erabiliz.

Kalkulagaikua

Egin klik irudian, kalkulagailua erabiltzeko:

Zalantzarik izanez gero, erabili eskuliburua.

Gehiago jakiteko

Erleen arteko komunikazioari buruzko aurkikuntza berri bat:

http://www.solociencia.com/ biologia/05062301.htm

2010eko iraileko informazioa, erleen dantzari buruz egindako azken ikerketei buruz.

3. jarduera

Ibilbideen identifikazioa eta deskribapena marrazketa lineal klasikoaren bitartez eta Geogebraren laguntzaz

Batzuetan, ibilbideak deskribatu beharra izaten dugu, bai bisitariren batek gure hiriari buruzko galderaren bat egiten digulako, bai guk geuk lekuren bat bisitatu nahi dugulako.

Orain, geure baliabideak erabili behar ditugu ibilbidea argi eta garbi adierazteko eta ez galtzeko. Jarraian ikusiko dugunez, angeluak erabil ditzakegu zehaztasun gehiago emateko. Gehienetan ezkerrera edo eskuinera esanda nahikoa den arren, zehatzago izan gaitezke biratu 30º erlojuaren orratzen noranzkoan esaten badugu. Ikus dezagun adibide baten bitartez, Bilbon.

Bilbora joan aurretik, ordea, leku txikiago batean trebatuko gara, uharte batean. Adibide hau erabiliko dugu, lantokirako ibilbide bat deskribatzen duena:

Andoni uharte txiki batean bizi da. Egunero bizikletaz joaten da etxetik lantokira, ez baitago oso urruti. Lehenik gaztelura zuzenean doan bidea hartzen du. Erdibidean, ezkerrera bira egin, eta bitxia izan arren, uneoro etxetik eta gaztelutik distantzia berdinera dagoen bide bat hartzen du. Etxetik nahiz gaztelutik 1 km-era iristen denean, 60º egiten du eskuinera, eta zuzen jarraitzen, 1.625 m. Ondoren, 50º egiten du ezkerrera, kilometro bat gehiagoz ibiltzen da bere helmugara iristeko. Uharteko mapa erabil dezakezue, 1:25.000 eskalan marraztutakoa.”

Hau da uharteko mapa:

Mapa isla

Deskargatu fitxategia hemen, inprimatu eta marraztu Andonik itsasargira egindako ibilbidea.

Ondoren, egin klik hemen emaitza ikusteko.

Itzul gaitezen Bilbora…

Mapa Bilbao

Jarduera hau, aurrekoa bezala, bi edo hiru laguneko taldetan egin behar da.

Jarduera


1. ariketa

Adiskide batzuk, Ane eta Jon, Bilbora joatekoak dira. Hiria bi egunetan ezagutu nahi dute. Lehenengo egunerako ibilbide bat deskribatzeko eskatu digute, Indautxu, San Mames eta Arte Ederren Museoa ikusteko. Moyua plazan ostatu hartu dutenez (1. puntua), proposatuko diegun ibilbideak 2., 3. eta 4. puntuak lotuko ditu, 1. puntuan amaitu aurretik. Google Maps erabili ondoren, hau da gure mezua:

Kaixo, bikote:

Hau izan daiteke lehen egunean bisitatu nahi dituzuen lekuak ikusteko ibilbidea. Irten Moyua plazatik hego-mendebaldera, Ercilla kaletik. 500 m inguru egin ostean, biratu 50º eskuinera, Urkixo zumarkalea hartzeko. Aurrera egin 700 m inguru, eta San Mamesera iritsiko zarete. Bertan, biratu angelu zuzena eskuinera; eta estadioaren amaiera iristean, biratu berriro eskuinera, Sabino Arana etorbidera iritsi arte. Biratu angelu zuzena ezkerrera, eta Jesusen Bihotzera iritsiko zarete berehala. Hortik aurrera, ez duzue Casilda Iturrizar parkearen ertzetik 600 m egin besterik Arte Ederren Museora iristeko. Bukatzeko, biratu 70º erlojuaren orratzen noranzkoan, Elkano kalea hartu eta abiapuntura itzultzeko.

Esteka honetan mapa bat duzue, eta bertan adierazita, egin dezakezuen ibilbidea. Laster arte. Bilbon ikusiko dugu elkar.”

Fitxategi hau erabil dezakezue angeluak kalkulatzeko.


2. ariketa

Anek eta Jonek asko gozatu dute guk lehen egunerako prestatutako ibilbidea. Beren kasa prestatu dute bigarren egunerakoa. Bigarren egun horretan Guggenheim Museoa, udaletxea eta Arriaga Antzokia bisitatu dituzte. Moyua plazan ostatu hartu dutenez (1. puntua), jarraitu duten ibilbideak 6., 7., 8., 9. eta 10. puntuak lotu ditu, 1. puntuan amaitu aurretik. Google Maps kontsultatu ondoren, mezu bat bidali digute bigarren egunean jarraitu duten ibilbidea deskribatzeko, baina ezabatu egin dugu nahi gabe. Alabaina, mapa hau daukagu, Anek eta Jonek bigarren egunean egindako ibilbidea adierazten duena. Orain, zuen txanda da aurreko jardueran erabilitakoen antzeko hitzekin ibilbidea deskribatzeko, bigarren egunean bisitatutako lekuei lotuta.

Esteka honetan mapa bat duzue deskargatzeko, eta bertan adierazita, Anek eta Jonek bisitatutako lekuak. Deskribatu ibilbidea bertan.


3. ariketa

Asteburuan Donostiara zoazte adiskideekin egun-pasa. Prestatu ibilaldia Google Maps erabiliz, eta deskribatu ibilbidea eta bisitatuko dituzuen lekuak. Ahaztu gabe, bisitatu Haizearen orrazia. Partekatu ibilbideko eta Donostiako argazki batzuk ikasgelaren blogean.

Kalkulagaikua

Egin klik irudian, kalkulagailua erabiltzeko:

Zalantzarik izanez gero, erabili eskuliburua.

Baliabideak

Web-erreferentziak
  • Genmagic (Zuzenak eta angeluak)

http://www.genmagic.org/mates1/ra1c.swf

Deskribapena: zuzenak eta angeluak zer diren eta zer motatakoak izan daitezkeen.

  • Jesus Gorroñoren webgunea

http://www.euskalnet.net/jesusgo

Deskribapena: angelu-garraiagailu birtuala.

  • Educaplus, angeluen kalkulua, garraiagailu bidez

http://www.educaplus.org/play-10-Transportador.html

Deskribapena: angeluen neurketa garraiagailu birtual bidez.

  • Educaplus, angeluen zabaleren iritzirako kalkulua

http://www.educaplus.org/play-162-Estimaci%C3%B3n-de-%C3%A1ngulos.html

Deskribapena: angeluen zabaleren iritzirako kalkulua.

  • ThatQuiz, angeluen zabaleren kalkulua

http://www.thatquiz.org/es/practicetest?iw23rmnz46cu

Deskribapena: elkar mozten duten zuzenen arteko angeluak.

  • ThatQuiz, triangeluen angeluen zabaleren kalkulua

http://www.thatquiz.org/es/practicetest?iy243msw48f8

Deskribapena: triangeluen angeluen zabaleren kalkulua, garraiagailua erabiliz nahiz erabili gabe.

  • Bee Dance (Waggle Dance)

http://www.youtube.com/watch?v=-7ijI-g4jHg

Deskribapena: erleen dantza erlauntzan.

  • Erleen arteko komunikazioari buruzko aurkikuntza berri bat

http://www.solociencia.com/biologia/05062301.htm

Deskribapena: 2010eko iraileko informazioa, erleen dantzari buruz egindako azken ikerketei buruz.

  • Gauss proiektua: lanera bidean

http://recursostic.educacion.es/gauss/web/materiales_didacticos/eso/actividades/geometria/escalas_y_planos/camino_al_trabajo/actividad.html

Uhartean zehar ibilbide baten deskribapena.

  • GoogleMaps: 1. ibilbidea Bilbon

http://maps.google.es/maps/ms?ie=UTF8&hl=es&msa=0&msid=203319848068047891847.00049b188b5510a30f054&ll=43.264019,-2.940817&spn=0.007203,0.01929&t=h&z=16

Indautxu, San Mames eta Arte Ederren Museoa lotzen dituen ibilbidea.

  • GoogleMaps: 2. ibilbidea Bilbon

http://maps.google.es/maps/ms?ie=UTF8&hl=es&msa=0&msid=203319848068047891847.00049b18ab98c46c6162d&ll=43.263956,-2.928565&spn=0.014407,0.038581&t=h&z=15

Guggenheim Museoa, udaletxea eta Arriaga Antzokia lotzen dituen ibilbidea.

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Baliabideak

Hauek dira sekuentzia didaktiko honetan erabiliko dituzuen IKT baliabideak:

Web-erreferentziak
  • Genmagic (Zuzenak eta angeluak)

http://www.genmagic.org/mates1/ra1c.swf

Deskribapena: zuzenak eta angeluak zer diren eta zer motatakoak izan daitezkeen.

  • Jesus Gorroñoren webgunea

http://www.euskalnet.net/jesusgo

Deskribapena: angelu-garraiagailu birtuala.

  • Educaplus, angeluen kalkulua, garraiagailu bidez

http://www.educaplus.org/play-10-Transportador.html

Deskribapena: angeluen neurketa garraiagailu birtual bidez.

  • Educaplus, angeluen zabaleren iritzirako kalkulua

http://www.educaplus.org/play-162-Estimaci%C3%B3n-de-%C3%A1ngulos.html

Deskribapena: angeluen zabaleren iritzirako kalkulua.

  • ThatQuiz, angeluen zabaleren kalkulua

http://www.thatquiz.org/es/practicetest?iw23rmnz46cu

Deskribapena: elkar mozten duten zuzenen arteko angeluak.

  • ThatQuiz, triangeluen angeluen zabaleren kalkulua

http://www.thatquiz.org/es/practicetest?iy243msw48f8

Deskribapena: triangeluen angeluen zabaleren kalkulua, garraiagailua erabiliz nahiz erabili gabe.

  • Bee Dance (Waggle Dance)

http://www.youtube.com/watch?v=-7ijI-g4jHg

Deskribapena: erleen dantza erlauntzan.

  • Erleen arteko komunikazioari buruzko aurkikuntza berri bat

http://www.solociencia.com/biologia/05062301.htm

Deskribapena: 2010eko iraileko informazioa, erleen dantzari buruz egindako azken ikerketei buruz.

  • Gauss proiektua: lanera bidean

http://recursostic.educacion.es/gauss/web/materiales_didacticos/eso/actividades/geometria/escalas_y_planos/camino_al_trabajo/actividad.html

Uhartean zehar ibilbide baten deskribapena.

  • GoogleMaps: 1. ibilbidea Bilbon

http://maps.google.es/maps/ms?ie=UTF8&hl=es&msa=0&msid=203319848068047891847.00049b188b5510a30f054&ll=43.264019,-2.940817&spn=0.007203,0.01929&t=h&z=16

Indautxu, San Mames eta Arte Ederren Museoa lotzen dituen ibilbidea.

  • GoogleMaps: 2. ibilbidea Bilbon

http://maps.google.es/maps/ms?ie=UTF8&hl=es&msa=0&msid=203319848068047891847.00049b18ab98c46c6162d&ll=43.263956,-2.928565&spn=0.014407,0.038581&t=h&z=15

Guggenheim Museoa, udaletxea eta Arriaga Antzokia lotzen dituen ibilbidea.

Historia apur bat

Geometria Euklidesen ondoren eta Antzinaroko hiru problemak

Euklides izan zen bere aurreko matematika-ezagutza guztien sistematizatzaile handia. Bere aurreko matematika-jakintza guztia biltzeaz gain, matematika-teoria oro osatzeko oinarriak ezarri zituen. Horretarako, axiometatik edo postulatuetatik abia gaitezkeela onartuta —alegia, frogaketa beharrik ez duten intuiziozko proposizio argi eta bistakoetatik—, dedukziozko arrazoiketa axiomatiko bat osatu behar dela esan zuen, ondorio fidagarriak lortzea ahalbidetuko duena. Elementuak da Euklidesen lan nagusia, eta haren sistema laburbiltzen du. Bertan, ordura arteko geometria eta aritmetika azaltzen ditu, bost postulatutatik eta definizio batzuetatik abiatuta. Haren lanak markatu zuen geometria-ezaguera XIX. mendera arte.

Oxirrinko-ko papiroetako bat, Euklidesen Elementuak lanaren lerro batzuk jasotzen dituena.
Iturria: http://ccbb-mat.blogspot.com/

 

Euklidesen ondoren

Euklidesek osatu zuen Greziako geometria-ezaguera. Haren ondoren, bi pertsonaiak soilik garatu zituzten irudi makurrekin lotutako teoriak: Arkimedesek eta Apoloniok.

Arkimedesek sakon aztertu zituen sekzio konikoak. Hori horrela eginda, lehen kurbak txertatu zituen matematikan —zuzenak edo zirkunferentziak ez ziren lehen lerroak—. Horrez gain, esferaren bolumena kalkulatu zuen, konoaren eta zilindroaren bolumenak oinarri hartuta.
Sekzio konikoak dira kono bat plano batez ebakitzean eratzen direnak. Planoaren posizioaren arabera, zenbait motatakoak izan daitezke: zirkunferentziak, elipseak —gogoratu Lurraren orbita Eguzkiaren inguruan elipse bat dela—, parabolak —esaterako, kanoi batek jaurtitako balak egiten duen ibilbidea— eta hiperbolak.

Apoloniok zirkuluen ukitzea, sekzio konikoak eta beste kurba batzuk aztertu zituen. Bere izena daraman konoari lotuta gogoratzen dugu. Apolonioren konoa zurezko gorputz bat da, lau ebaketa dituena planoaren balizko lau posizioen arabera. Zatiak askatu egin daitezke sekzio konikoen lau motak ikusteko.

Apolonioren konoa.
Iturria: http://matematica3eduintegral05lg.espacioblog.com/post/2008/10/27/geometria

Antzinaroko hiru problemak

Greziako geometriak hiru problema proposatu zituen, erregela eta konpasa erabiliz ebazteko. Antzinaroko hiru problemak esaten zaie, eta ez da lortu bakar bat ere ebazterik.

  • Kuboaren bikoizketa
Elezahar batek dioenez, atenastarrek jakintsu talde bat bidali zuten Delfoseko orakuluarengana haiek hiltzen ari zen izurri latzari irtenbide bat bilatzeko. Orakuluak Delosen Apolori eskainitako aldarea bikoiztu behar zutela erantzun zien. Aldaren bereizgarria zen kubo forma. Atenastarrek aldare berri bat eraiki zuten aldeak Delosekoarenak halako bi zituena; baina izurriaren eragina ez zen gutxitu, aitzitik, hilgarriago egin zen. Horrela, berriro joan ziren orakuluarengana erantzun eske. Orakuluak adierazi zien aldare berria ez zela aurrekoaren bikoitza, zortzi aldiz handiagoa baizik. Izan ere kuboaren bolumena kalkulatzeko aldearen luzera ber hiru egin behar da ((2 x aldea)3 = 23 x aldea 3 = 8 x aldea 3). Inork ez zuen asmatu nola eraiki kubo bat bolumena emandako batena halako bi zuena. Problema hark ebatzi gabe iraun zuen mendeetan.

Delos, Apoloren jaiolekua.
Iturria: http://sobregrecia.com/2008/07/10/delos-nacimientos-sagrados/

  • Zirkuluaren koadratura

Zirkuluaren koadratura esaten zaio zirkulu bat emanda haren azalera berdina duen karratu bat lortzeari. Anaxagoras izan zen problema hura ebazten saiatzen lehena, baina ez zuen lortu. Anaxagoras bere zigor-gelako hormetan marrazkiak eginez saiatu zen problema hura ebazten, izan ere, preso hartu zuten ustez jainkotiarrak ziren gertaera batzuk logikaren ikuspegitik azaldu zituenean. Antzinaroko geometrek ere ez zuten lortu problema hura ebazterik, eta ebazpena ezinezkotzat jo zen.

1882an Ferdinand Lindemann alemaniar matematikariak frogatu zuen ezinezkoa dela erregela eta konpasa erabiliz zirkuluaren koadratura lortzea, zirkuluaren azaleran ageri den π zenbakiaren ezaugarri bereziak direla eta. Horrela egiaztatu zen problema ebatzi ezina zela.

Iturria: http://www.esacademic.com/dic.nsf/eswiki/316718


  • Angeluen trisekzioa

Problema horren xedea da angelu bat zabalera berdineko hiru angelutan banatzea, erregela eta konpasa soilik erabiliz. Itxuraz erraza den arren —oso erraza da angeluak bitan edo lautan banatzea—, ez da hala, eta ez zuten lortu erronka hori gainditzerik.

Iturria: http://www.portalplanetasedna.com.ar/problemas_griegos02.htm

Angeluak

Egin klik irudian, aurrera egiteko: